דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

טיפים עם טעם מר: כשהמס עובר מהשולחן לחשבון

כתיבה: ליאל דפרוש וזיו פנחס
עריכה: עו"ד דיאנה בארון


החלטת רשות המיסים לגבות מע"מ על טיפים הניתנים למלצרים
מעוררת לא מעט שאלות ותגובות בקרב הציבור והעסקים בתחום המזון. המהלך, שהיה עתיד להיכנס לתוקף ב-1 לינואר 2025, ונדחה ל-31 למרץ 2025, עשוי לשנות את הדרך בה נתפסים הטיפים בעיני הסועדים, ובמקביל להטיל על בעלי העסקים נטל בירוקרטי נוסף. בעוד שבעיני הצרכנים הטיפים נמסרים ישירות לעובדים, החלטת רשות המיסים קובעת שהטיפים הם למעשה הכנסה של העסק. ההחלטה מציבה את המלצרים במצב לא פשוט ויוצרת בלבול והכבדה בירוקרטית, ומעוררת שאלות לגבי השפעתה על פרנסת המלצרים, שכן, הכנסתם מבוססת במידה רבה על טיפים.

ענף המסעדנות נחשב לאחד הענפים הפגיעים ביותר במשק. בענף מועסקים בעיקר עובדות ועובדים צעירים, רבים מהם בני נוער, שמודעותם לזכויות נמוכה, בתבנית העסקה שעתית אשר מעניקה להם זכויות פחותות בהשוואה לעובדים במשכורת גלובאלית, וחושפת אותם להרבה חוסר וודאות. גם המעסיקים בענף פגיעים, במיוחד בעתות חירום, ופרנסתם תלויה ביציבות הכלכלית והביטחונית במדינה. המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר השפיעה במיוחד על ענף המסעדנות, אשר חווה ירידה בהכנסות, מחסור ממושך בכוח-אדם והתייקרות חומרי גלם, נוסף לכך שרבים מהמסעדנים עדיין לא השתקמו לחלוטין לאחר מגפת הקורונה.

ביולי 2024 הציג הלמ"ס את נתוני הביקוש בתחום המסעדנות והראה שישנה עלייה של 22% בביקוש לעובדים ועובדות בתחום האירוח והאוכל, ובימים אלה ישנו חסר של כ-8,550 משרות עבור מלצרים. כעת, עם החלטת רשות המיסים, עולה החשש שהעובדים והמעסיקים יפגעו עוד יותר.

במרוצת השנים, נושא הטיפים עלה לא פעם לשולחן הדיונים; בפסק דין שניתן בדיון נוסף בבג"ץ בשנת 2013, בהרכב מורחב של שבעה שופטים, נקבע כי טיפים שניתנים למלצרים נחשבים להכנסת עבודה אישית של המלצר, אך אינם חלק מהכנסתו של המעסיק.(1) נשיא בית המשפט העליון דאז, אשר גרוניס, ציין כי אין מקום ליצור הסדר שיפוטי חדש שינסה לשנות את מעמד הטיפים או את חובת רישומם. הוא הסביר כי שינוי כזה מעורר שאלות רבות בנוגע לאכיפת דיני המס והביטוח הלאומי על המלצרים והמעסיקים, וכן משפיע על מאפייניהם החברתיים והתרבותיים של תשלום הטיפים, ולכן סוגיות כאלה צריכות להיפתר באמצעות חקיקה ולא בפסיקות שיפוטיות. המשמעות שנגזרה מהחלטת בג"ץ הייתה כי המלצר חייב לשלם מס הכנסה על הטיפים, בעוד שהמסעדה אינה חייבת לדווח עליהם כהכנסה שלה. הדבר אינו קרה בפועל והמלצרים לרוב לא הפרישו מס הכנסה על הטיפים שקיבלו.

במרץ 2018, בעקבות פסק הדין שדן בעניינו של עומרי קיס,(2) קבע בית הדין הארצי לעבודה הלכה חדשה בנוגע לטיפים שמקבלים מלצרים ועובדי מסעדות אחרים. עד לאותו מועד, טיפים נחשבו כהכנסה פרטית של העובד ולא כהכנסה השייכת למסעדה. כתוצאה מכך, המעסיקים לא היו נדרשים לשלם בגינה זכויות סוציאליות, הטיפים לא נחשבו כהכנסה לצורך חישוב בסיס השכר, לא נכללו בחישוב שכר מינימום, או חלף.

שכר כמו חופשה או מחלה, וגם לא נלקחו בחשבון על ידי המוסד לביטוח לאומי לצורך תשלום תגמולים כמו דמי אבטלה. הנשיא דאז, פליטמן, שניהל את ההליך, הביע ביקורת על חוסר ההתערבות של המחוקק בסוגיה זו, והצביע על הקשיים המשפטיים הכרוכים בהסדרת נושא הטיפים, אך ציין שזהו מהלך טבעי בעקבות פסיקה חדשה שמסדירה באופן מאוזן ולתכלית ראויה נושא שהתנהל באופן לא תקין.

בהתאם לפרשת קיס שם נקבע כי אין עוררין על כך שטיפים נחשבים הכנסת העסק, במרוצת השנים נוצרה מחלוקת בין המסעדות לבין רשות המיסים בנוגע לשאלה אם יש לגבות מע"מ על הטיפים. המסעדנים טענו כי הטיפים אינם נחשבים להכנסה של העסק לצורך תשלום מע"מ, בעוד שרשות המיסים סברה כי יש לגבות מע"מ. רשות המיסים אף דחתה מספר פעמים את תחילת יישום הגבייה, ולבסוף בחודש יולי 2024 פרסמה כי בהתאם לפסיקה, טיפ המשולם לבית העסק בגין שירות הניתן על ידי עובדיו נחשב כחלק מהתמורה עבור השירות, ולכן חייב במע"מ, החל מ-1 בינואר 2025.

משמעות הדברים הינה כי החל מ-1 בינואר 2025, כאשר סועד משאיר טיפ במסעדה, המסעדה מחויבת להנפיק חשבונית מס גם עבור סכום הטיפ ולכלול את המע"מ בתשלום, במסגרת דו"ח המסעדה לרשויות המס. ב-1 לינואר 2025, פרסמה רשות המיסים עדכון נוסף כי האכיפה תחל ב-31 למרץ 2025.

אנו סבורות שלא ראוי להטיל מע"מ על טיפים שמקבלים מלצרים, כיוון שצעד כזה חורג מההסדרים המשפטיים הקיימים. לפי חוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975, המלצר אינו נחשב "עוסק" אלא עובד של המעסיק, ולכן שירותי המלצרות אינם נחשבים ל"עסקה" החייבת במע"מ. בנוסף, יחסי עובד-מעסיק אינם נכללים בהגדרת "שירות" בחוק, דבר שמחזק את הפרשנות שטיפים אינם צריכים להיחשב כחלק מהעסקה החייבת במע"מ.

מעבר לקשיים המשפטיים שעולים מפרשנות זו, הטלת מע"מ על טיפים פוגעת במהותם כתגמול אישי ישיר למלצר. טיפים הם תשלום וולונטרי, הניתן בהתבסס על שביעות רצונו של הלקוח מהשירות. בעקבות החלטת רשות המיסים, המעסיק יתבקש להתחיל לשלם מע"מ עבור תשלום זה, אבל לא יחויב להוסיף את המע"מ מכיסו. ייתכן כי הסועדים יתבקשו להגדיל את הסכום שהם משאירים כטיפ, במטרה לכסות את עלות המע"מ, אבל הסיכוי שזה יקרה עדיין תלוי ברצונם הטוב של הסועדים. כתוצאה מכך, סביר להניח שמסעדות יקזזו את המע"מ שיחול על הטיפ מתוך התשר עצמו, והסכום הסופי שהעובד יקבל כטיפ יהיה נמוך יותר. מדובר יהיה בפגיעה דרמטית בהכנסתם הנמוכה ממילא של עובדים פגיעים וברובם לא מאוגדים.

לטעמנו, סוגיה חשובה מעין זו, שיש לה השפעה קריטית על ענף המסעדנות, חייבת להיפתר אך ורק דרך חקיקה ראשית. כל שינוי בתחום זה, אשר לא יתבצע בדרך חקיקה מסודרת, ייחשב כפעולה החורגת מסמכות ויעמוד בניגוד לעקרונות הפרשנות של החוק. לכן, כל שינוי בתחום זה צריך להתבצע על ידי המחוקק, באופן שיבחן את כלל ההיבטים המשפטיים, הכלכליים והחברתיים.

--------------------------------------------------------
 (1) דנג"ץ 5967-10 המוסד לביטוח לאומי נ' אסתר כהן, סו(2) 240 (2013).
 (2) עב"ל (ארצי) 44405-10-15 עומרי קיס נ' המוסד לביטוח לאומי, פורסם בנבו, 26/3/2018.