העמקת הרוחב שמאפשרת הבינה המלאכותית: האם זה השינוי שההשכלה הגבוהה חיכתה לו?
הבינה המלאכותית תויגה כסוג של איום על עולם ההשכלה בכלל והאקדמיה בפרט. אולם, ככל שלומדים כיצד להשתמש בכלי ה-AI השונים מבינים שאלו כלים מעוררי חשיבה ומעודדי יצירתיות
עם השקתו של ChatGPT בנובמבר 2022, ובעקבותיו השקתם של מגוון כלי בינה מלאכותית נוספים, הוצפנו בשפע חסר תקדים של יכולות חדשות ומגוונות.
מגוון הכלים הוא עצום, ולאחרונה אף הושקה יכולת המאפשרת למשתמשים עצמם לייצר תוספים (בדומה לאפליקציות) שיתאימו לחזונם האישי ולצרכיהם.
כלי הבינה המלאכותית מסייעים בלמידה ובהעמקה בנושאים שונים. כזה הוא לדוגמה הצ'אט בוט Claude , שפותח על ידי חברת Anthropic. כלי זה, בו עשיתי שימוש בכתיבת מאמר זה, יכול לנהל שיחה אינטליגנטית בעברית ולסייע בכתיבה ועריכה של טקסטים בשפה העברית. ChatPDF של חברת OpenAI מסוגל לסכם טקסטים ארוכים ומורכבים, להשיב על שאלות בנושאים רבים, ולהציע רעיונות ראשוניים לכתיבת מאמרים, מצגות ועוד. אלו הם רק שני כלים מתוך מגוון רחב של כלי בינה מלאכותית המסייעים, כאמור, בלמידה ומאפשרים העמקה והרחבה בנושאים שונים באופן חסר תקדים.
להתלהבות מכלים אלו נלווה התקף חרדה קולקטיבי, כאילו הבינה המלאכותית צפויה להשתלט על המין האנושי ולהפוך את כולנו לבלתי רלוונטיים. אולי זה נכון,
אפשר להעלות את הסוגייה הזו בפני כלי של בינה מלאכותית ולשמוע מה דעתו. אבל בינתיים נראה כי הבינה המלאכותית היא מגרש משחקים כמעט אינסופי של כלים ידידותיים וחכמים, המאפשר לכל אחד ואחת מאיתנו ללמוד באופן חדש ומסקרן.
אם בעבר היינו צריכים לקרוא טקסט ארוך על מנת לדלות ממנו רעיון מרכזי, הרי שהיום הבינה המלאכותית מאפשרת לנו לקבל את עיקרי הדברים בצורת תקציר ברור. אם בעבר התקשנו לארגן את הרעיונות היצירתיים שלנו באופן קוהרנטי, היום כלי AI שונים עוזרים לנו להתנסח באופן מובן והגיוני יותר.
כלי הבינה המלאכותית הם כלים שעונים על הצרכים של לומדים בעידן המודרני. אנו חשופים לכמויות עצומות של מידע, המגיע אלינו מאמצעי תקשורת שונים, ומתקשים להתמקד בטקסטים ארוכים. בנוסף, בעידן שבו אנשים מתקשרים באמצעות ציוצים קצרים והודעות מהירות, פוחת הצורך במסרים ארוכים. בעולם הזה, הבינה המלאכותית מאפשרת העמקת רוחב - סיכום ותמצות יעיל ומהיר של מידע, ובכך היא מתאימה את אופן הלמידה להעדפות ולסגנון התקשורת המקובלים כיום. הבינה המלאכותית פותחת בפני הלומדים אפשרות לרכוש ידע רחב יותר, תוך התמקדות בעיקרי הדברים, וללא צורך להקדיש זמן רב לקריאה ממושכת של טקסטים.
המחשבה שכלי הבינה המלאכותית "עושים עבורנו את העבודה", אינה נכונה – אנחנו עושים את העבודה בעצמנו, רק באופן אחר. אנחנו מקבלים הצעות מכלי ה-AI וצריכים להחליט אם ליישם אותן, ובאיזה דרך. אנחנו מקבלים מידע, וצריכים לבדוק את אמיתותו. למעשה – נפתח בפנינו עולם חדש ומרגש הדורש מיומנויות אחרות מאלו שנזקקנו להן בעבר.
מזה עשרות או אפילו מאות שנים אנחנו לומדים לנסח באמצעות התנסות בכתיבה - כיום אנחנו לומדים לנסח דרך המשוב של ההצעה שקיבלנו. ימים יגידו אם דרך זו טובה יותר או פחות, אבל אין ספק כי גם דרך זו היא דרך בה אנחנו לומדים (קצת בדומה לעובדה שבעבר כתבנו עם עיפרון ונייר והיום מרביתנו בעיקר מקלידים.
מדובר בדרך שונה אבל לא כזו שבהכרח מצמצמת את יכולת הביטוי שלנו, או את היקף הכתיבה).
לצד זה, הבינה המלאכותית מתגלה כחגיגה אינטלקטואלית מרתקת שמתאימה מאוד לכל מופרעי או מוסחי הקשב, ומי אינו כזה בעידן מרובה המסכים שבו אנחנו חיים. הכלים הטכנולוגיים האלו מעלים רעיונות, מאפשרים לבדוק אותם ולאתגר אותם בתוך הטכנולוגיה ומחוצה לה. הלימוד הוא כבר אינו דפדוף מייגע בספרים או בלינקים של גוגל אלא מידע (שדורש בדיקה) מהיר, עדכני ודינמי.
הבינה המלאכותית מתגלה ככלי חכם שמעודד סקרנות ויצירתיות. כתיבת הפרומפטים, השיחה עם המכונה והמחוזות אליהם ניתן להגיע הם מרתקים, ואף מפיגים את הבדידות הנלוות לעיתים לעבודה האקדמית. המשמעות של כל הדברים הללו אינה פחות עבודה אלא אופי אחר של עבודה, ואולי זה השינוי שההשכלה הגבוהה חיכתה לו?
ד"ר גילה אורן, ראשת ההתמחות בשיווק ודיגיטל ומרצה בפקולטה למנהל עסקים.