דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

כיצד Gen AI משנה את הדרך שבה אנחנו משתמשים במחשב?

החל מגוגל, דרך פייסבוק ועד ChatGPT: כיצד שינויים טכנולוגיים השפיעו על האופן שבו אנחנו מתקשרים עם המחשב והאינטרנט ועל האופן שבו אנחנו צורכים תוכן?

מערכת היחסים שלנו עם המחשב והאינטרנט עברה שינויים דרמטיים בתוך עשורים בודדים. אופן התקשורת שלנו עם המחשב מושפע משמעותית משינויים טכנולוגיים, באופן טבעי. הדברים שכיום אנחנו יכולים לעשות עם המחשב שונים משמעותית, אבל גם האופן שבו אנחנו מבקשים ממנו "לעבוד" בשבילנו השתנה.

ניתן להתייחס ל-3 מהפכות משמעותיות בעשורים אלו, שיצרו את השינויים הגדולים ביותר באופן שבו אנחנו מתקשרים עם מחשבים: כניסתה של גוגל, עליית הרשתות החברתיות והשימוש במודלים מתקדמים של בינה מלאכותית (AI), ובמיוחד מודלי השפה הגדולים (LLMs) כגון ChatGPT ודומיו.

המהפכה של גוגל: חיפוש מידע הפך לפשוט הרבה יותר

קשה לדמיין עולם ללא גוגל. מנוע החיפוש הפופולרי שינה לחלוטין את הדרך שבה אנו מוצאים מידע. לפניו, האינטרנט היה בליל לא ברור של אתרים, בהם הניווט היה מסורבל ותלוי במדריכים, אינדקסים וקישורים הדדיים. גוגל הפכה את החיפוש לפשוט, נוח ובהמשך - למותאם אישית.

האלגוריתם של גוגל לא רק מוצא אתרים, אלא גם מדרג אותם לפי רלוונטיות, מה שהוביל לשינוי עיצובי ופונקציונלי של אתרים בכל הרשת. אתרים התחילו לחשוב SEO (אופטימיזציה למנועי חיפוש), והמבנה של האינטרנט הפך למותאם יותר למנועי חיפוש מאשר למשתמשים עצמם.

פייסבוק: המעבר מאתרים לתכנים

אם גוגל שינתה את הדרך שבה אנו מוצאים אתרים, הרשתות החברתיות, ופייסבוק בראשן, שינו את הדרך שבה אנו צורכים תכנים. עם השקת הניוז פיד, פייסבוק הציגה לנו תוכן על בסיס אלגוריתם מותאם אישית, לא רק ממעגל החברים שלנו אלא גם ממקורות חדשים שלא הכרנו. הגלילה האינסופית הפכה לכלי מרכזי בצריכת תוכן, והובילה לכך שאנו חשופים למידע רב ומגוון מבלי שנחפש אותו באופן אקטיבי. על הסכנות באופן צריכת המידע הזו נכתב רבות – אנחנו נחשפים לתכנים קיצוניים ואף מסוכנים פעמים רבות, וגם לתכנים שקריים שאין לנו דרך לדעת שהם כאלו.

טיקטוק לקחה את הרעיון הזה לקיצוניות חדשה. האלגוריתם שלה לא מתבסס על חברים או עוקבים אלא על תחומי עניין והעדפות אישיות. כל סרטון הוא המלצה שמבוססת על דפוסי הצפייה שלנו, ולעיתים קרובות מציג לנו דברים שמעולם לא חשבנו שנרצה לראות.

מהפכת ה-Gen AI: מחשב שמציע לך הצעות

אם גוגל והרשתות החברתיות שינו את הדרך בה אנו מוצאים וצורכים מידע, הרי שה-Gen AI משנה את הדרך שבה אנו מקיימים אינטראקציה עם המחשב והאינטרנט. במקום לחפש, לגלול וללחוץ, אנחנו מדברים עם המחשב בשפה טבעית ומקבלים תשובות מדויקות ומותאמות אישית.

כך, למשל, אנחנו יכולים לשאול את הצ'ט כיצד נראה לוח הזמנים שלנו למחר, ולקבל הצגה של הפגישות הצפויות לנו, סיכום של מיילים חשובים, הצעות למשימות שדורשות תשומת לב ואפילו המלצות על פעילויות פנאי בערב, בהתבסס על תחומי העניין שלנו. ה-Gen AI לא רק יענה על שאלות אלא גם יציע הצעות – "ראיתי שכתבת אימייל על פגישה חשובה מחר, האם תרצה שאתזכר אותך להכין חומרים?".

השינוי שמביאה איתה הבינה המלאכותית הגנרטיבית עשוי להיות משמעותי לא פחות מהמהפכות של גוגל ופייסבוק. אם בעבר היינו צריכים לדעת מה לחפש או לגלול עד שנמצא משהו מעניין, הרי שכעת המחשב עשוי להקדים אותנו, להבין את הצרכים שלנו ואפילו לזהות אותם לפנינו.

למרות שהטכנולוגיה עדיין מתפתחת, קשה שלא להתרגש מהפוטנציאל – אבל חשוב גם להעלות חששות. האם האינטראקציה האנושית-מחשבית תהפוך לחוויה שמקדמת אותנו, או שמא כמו בגלילה האינסופית של פייסבוק וטיקטוק, ניאלץ ללמוד מחדש כיצד להפעיל שליטה עצמית מול שפע האפשרויות שמגישים לנו הצ'טים החכמים של ה-AI? האם נהפוך לתלויים לחלוטין בכלים טכנולוגיים שיגידו לנו מה עשוי לעניין אותנו והסקרנות הטבעית, זו שגם הופכת אותנו ליצירתיים - תלך לאיבוד? ימים יגידו.