SearchGPT - מנוע החיפוש החדש של OpenAI נותן פייט לגוגל
האם השליטה הכמעט מוחלט של גוגל בתחום החיפוש עומדת להסתיים? מנוע החיפוש הדומיננטי עומד כעת מול תחרות חדשה ומאיימת – SearchGPT, מנוע החיפוש של חברת OpenAI.
לפני כמה חודשים חשפה החברה, שהביאה לעולם את ChatGPT, את מנוע החיפוש החדש שלה, שממש בימים אלו (פברואר 2025) הפך לפתוח לקהל הרחב – ובחינם.
מדוע SearchGPT מאיים על הדומיננטיות של גוגל, ועל מנועי חיפוש פופולריים נוספים? SearchGPT, שזמין גם בעברית, יודע למצוא במהירות תשובות לשאלות, תוך כדי שהוא שולף מידע עדכני מהרשת, וגם מספק לינקים ברורים ומודגשים למקורות הרלוונטיים.
תשובה מפורטת מול לינקים
SearchGPT מתבסס על מודלים שפה גדולים (LLMs) כגון GPT-4, המספקים יכולת להבין ולענות על שאלות מורכבות בשפה טבעית. מנוע החיפוש של גוגל לעומתו מבוסס על אלגוריתמים מורכבים שנועדו לסרוק את האינטרנט ולמצוא את העמודים הרלוונטיים ביותר לשאילתה של המשתמש.
מדובר בהבדל משמעותי – כאשר שואלים את מנוע החיפוש של גוגל שאלה מקבלים לינקים רלוונטיים למקורות שיכולים לספק את התשובה, פעמים רבות, התוצאות שמתקבלות כוללות מודעות פרסומיות, או תכנים שקודמו באמצעות SEO ותשובות מתומצתות על ידי AI. לעומתו, SearchGPT מספק תשובה מפורטת וברורה הכוללת את מקורות המידע. המודל מתבסס על חיפושים בזמן אמת של קישורים, תמונות, מאמרים, ואפילו סרטוני יוטיוב. המודל מבין את המשמעות העומדת מאחורי שאילתות החיפוש ומספק תשובות מקיפות ומדויקות והוא מסוגל ליצור סוגים שונים של תוכן, כגון טקסטים, קודים, תרגומים ועוד.
בנוסף, בדומה ל- ChatGPT, מדובר בכלי לומד, המתעדכן באופן קבוע ומשפר את יכולותיו על בסיס האינטראקציה עם המשתמשים. לכן, הוא מאפשר לשאול שאלות המשך, והתשובות שמתקבלות בהתאם לשאלות אלו מתבססות גם על המידע הקודם שקיבל המשתמש.
יתרון נוסף שקיים למודל הוא שהוא נקי מפרסומות, לפחות בינתיים, בניגוד לפרסום הממומן בגוגל שלפעמים יכול לעצבן את המחפשים.
לשמור על עין ביקורתית
עם כל ההתלהבות הגדולה, חשוב לזכור כי מדובר בכלי שאינו נקי מחסרונות. למרות שהכלי עובד בעברית, התשובות שמתקבלות בו, לפחות כעת, כתובות משמאל לימין, מה שמקשה מעט על הקריאה.
בנוסף, בדומה לכלי AI נוספים, חשוב לזכור כי לעיתים הוא עלול לספק מידע לא מדויק או מוטעה, במיוחד בנושאים מורכבים. כמו כן, הוא עלול להיות רגיש להטיות בנתונים שעליהם הוא מאומן, ולכן חשוב לבחון את התשובות שמקבלים ממנו בעיניים ביקורתיות.
כמו כן, למנוע החיפוש של גוגל יש יתרונות מסוימים על SearchGPT מכיוון שהוא משולב עם שירותים נוספים של גוגל, כגון Gmail, Google Maps, Google Drive ועוד.
מעניין יהיה לעקוב אחר התחרות בין שני הכלים האלו, וכיצד תפעל כל חברה על מנת לפתח את השירותים והיכולות שהיא מספקת למשתמשים.