ברוכים הבאים לכיתה החכמה – כשלמידה הופכת לחוויה
בשנים האחרונות המונח "כיתה חכמה" צובר תאוצה, ונעשה בו, פעמים רבות, שימוש בכל מה שקשור לתיאור תהליכי למידה מתקדמים במערכת החינוך באופן כללי, ובאקדמיה בפרט. אבל למה מתכוונים כשמדברים על "כיתה חכמה" ואיך זה בא לידי ביטוי בשטח? ד"ר יוסי בר, ראש רשות ההוראה והלמידה, מסביר.
מהי "כיתה חכמה"?
"'כיתה חכמה' הוא מושג שנועד להבהיר באופן הפשוט ביותר את הפוטנציאל הגלום במרחבי למידה חדשניים בעלי מבנה פיזי ייחודי, המאפשרים למידה אישית וקבוצתית והמשלבים טכנולוגיות מתקדמות כדי לשפר את חווית הלמידה ולהגביר את יעילותה".
אילו טכנולוגיות קיימות בכיתה החכמה?
"הטכנולוגיות הן מגוונות וכוללות מסכים אינטראקטיביים, מערכות תקשורת מתקדמות לשיתוף חומרים ומשאבים, תוכנות לניהול כיתה ולהערכת התלמידים, כלים דיגיטליים לשיתוף פעולה ולימוד מרחוק כמו 'ווידאו קונפרנס', אפליקציות ותוכנות למידה אינטראקטיביות. המבנה הפיזי של כיתה חכמה בשילוב הטכנולוגיות האלו מאפשר למידה אישית, למידה קבוצתית ולמידה במליאה, ומזמן חווית למידה מותאמת אישית, יעילה ומעניינת יותר לסטודנטים".
כיצד השימוש בכיתה החכמה משפר את הלמידה?
"כיום ברור לנו היטב, על סמך מחקרים רבים, שלמידה פעילה המערבת את הסטודנטים והסטודנטיות בשיעור והמצמצמת את ההוראה הפרונטלית המסורתית, היא יעילה ביותר בכל תחומי הלימוד ומשפרת את ההישגים האקדמיים. הכיתה החכמה מאפשרת לנו להיחלץ מהלמידה הפרונטלית וללמד באמצעות פדגוגיות חדשניות המפעילות את הסטודנט לאורך כל השיעור ברמות חשיבה גבוהות".
יש לך דוגמאות ספציפיות? כיצד באה לידי ביטוי כיתה חכמה באקדמיה?
"כן, בוודאי. למשל, המרצה מציג בעיה מורכבת בתחילת השיעור. פתרון הבעיה מתבצע ברובו בקבוצות קטנות של 5-6 סטודנטים וסטודנטיות סביב שולחן המחובר למסך קבוצתי, למשאבי הרשת וגם למסך הכיתתי במידת הצורך. למידה בקבוצות מאפשרת שיתוף פעולה ואינטראקציה בזמן אמת הן בין הסטודנטים לבין המרצה והן בין הסטודנטים עצמם. המרצה כבר אינו ממלא את תפקידו המסורתי כמרצה בלבד אלא כמנחה. כך, כל קבוצה חוקרת את הסוגייה בהתאם לתחומי העניין שלה ובהתאם לקצב התקדמותה. כלומר, רוב השיעור הסטודנט פעיל, מתדיין, חושב, מאתר מידע בקבוצות קטנות ורק לאחר מכן מתנהל דיון כיתתי סביב הממצאים. התהליך המלא בכיתה חכמה מאפשר לסטודנטים להבין את החומר טוב יותר וברמות ניתוח וחשיבה גבוהות מאוד".
מה אפשר לעשות בכיתה חכמה ואי אפשר לעשות בכיתה רגילה?
"באופן עקרוני, ניתן להסב כל כיתה לכיתה חכמה באמצעות טכנולוגיות בסיסיות. כיתה חכמה כפי שאנחנו הקמנו במכללה מעוצבת ומאובזרת ברמה הגבוהה ביותר, ולכן היא מאפשרת ליישם רעיונות יצירתיים ביותר ללמידה. למשל, למידה משותפת עם מוסדות אחרים בארץ ובעולם, יצירת קבוצות 'מומחים' כאשר כל סטודנט בקבוצה עובד על תוכן אחר כדי להגיע לפתרון קבוצתי, החלפת מומחים בין קבוצות, למידה אינטרדיסציפלינרית לצורך התמודדות עם בעיות רב-תחומיות, הכשרת סטודנטים לעבודה בצוותים בינלאומיים באמצעות פרויקטים משותפים עם מוסדות בחו"ל ועוד".
מה סוחף את הסטודנטים ללמידה בכיתה חכמה?
"סטודנטים נמשכים ללמידה בכיתה חכמה מסיבות רבות, אני אתמקד בשלוש סיבות עיקריות:
1. אינטראקטיביות: כיתות חכמות מספקות חוויית למידה אינטראקטיבית, המעודדת מעורבות פעילה של הסטודנטים. הם מגלים עניין רב בכלים לשיתוף פעולה דיגיטלי וכך גם המוטיבציה שלהם ללמוד גבוהה יותר.
2. התאמה אישית וגמישות: כיתות חכמות מאפשרות התאמה אישית רבה יותר של החומר הלימודי ושיטות ההוראה לצרכים הייחודיים של כל סטודנט. כלים דיגיטליים מאפשרים להם ללמוד בקצב האישי שלהם, לחזור על חומרים בצורה מתאימה, ולקבל משוב מידי, מה שתורם להבנה טובה יותר של החומר הנלמד.
3. הסיבה החשובה ביותר - הכנה לעולם התעסוקה המודרני: כיתות חכמות משלבות את הטכנולוגיה העדכנית ביותר, דבר המכין את הסטודנטים לעולם התעסוקתי ולחיים בעידן הדיגיטלי. הם לומדים לעבוד בצורה יעילה בסביבה דיגיטלית, ובכך הם מוכנים בצורה טובה יותר למציאות של עולם העבודה שבו הטכנולוגיה משחקת תפקיד מרכזי".
האם הכיתה החכמה מתאימה לכל תוכניות הלימודים במכללה?
"בהחלט. אנחנו חותרים לכך שכל סטודנט במכללה, בכל מסלולי הלימוד, יתנסה בכיתה חכמה. רשות ההוראה והלמידה פיתחה תוכניות הדרכה שיכשירו את המרצים להתאים את שיטות ההוראה לכיתה החכמה. ההכשרה תאפשר להם ליישם פדגוגיות חדשניות ביותר המאפשרות להם לממש את כל היתרונות הטכנולוגיים הקיימים בכיתה חכמה".
מדוע החלטתם להקים את הכיתה החכמה?
"היה ניתן להישאר במצב הקיים, שהיה בסדר, ולהסתפק בו, אבל רשות ההוראה והלמידה בהנחיית הרקטור ובתמיכת ההנהלה, מחוללת שינויים מפליגים באיכות ההוראה והלמידה. בשנה האחרונה השתתפו כ-1,000 חברי סגל בסדרה של סדנאות שנועדו להכשיר אותם לשלב פדגוגיות חדשניות, פיתחנו מערך להכנת קורסים מקוונים ויחידות הוראה מקוונות, הקמנו את הכיתה החכמה ובקרוב נחנוך מרכז סימולציות ייחודי עם טכנולוגיות הקלטה וצילום מהמתקדמות ביותר בשילוב שחקנים מקצועיים. כמובן, שאי אפשר להתעלם ממהפכת הבינה המלאכותית. זה כשנה שאנחנו מפתחים שיטות הוראה מותאמות לשילוב AI בהוראה ומכשירים אנשי סגל לשלב כלי AI בשיעורים. תיאור מצב של 'בסדר' לעולם אינו מספק אותנו ועלול להשאיר אותנו מאחור".
אם כבר מדברים על בינה מלאכותית, כיצד כיתה חכמה יכולה לסייע למרצים ולסטודנטים לשלב כלי AI בשיעורים?
"כלי AI תופסים מקום מרכזי בתהליך הלמידה האישית ובלמידה בקבוצות. הבינה היא עוד 'קול' ששותף ללמידה הקבוצתית. הסטודנטים פחות יחפשו מידע בגוגל ויותר ינהלו דיאלוגים עם הבינה המלאכותית, ינתחו מידע באמצעותה ובעיקר יפתחו חשיבה ביקורתית בעבודה עם AI. כמובן, שהמסכים המשותפים יקלו על הלומדים ועל המרצה. לדוגמה, בשלב הלמידה העצמאית הסטודנט יכול להיעזר ב-AI כמורה פרטי, להבין את הנושא ולעבור ללמידה קבוצתית שתתבצע ברמות חשיבה גבוהות יותר".
לאן התחום הזה עוד צפוי להתפתח להערכתך?
"ההוראה האקדמית משנה את פניה מן הקצה אל הקצה. אנחנו נעבור יותר ויותר להוראה בקבוצות קטנות המבוססת על פדגוגיה והמעמידה את 'הסטודנט הפעיל' במרכז. במקביל יהיו פחות הרצאות פרונטליות. לכן, כל מוסד אקדמי ישאף להמיר כיתות מסורתיות לכיתות חכמות. כיתות חכמות ישלבו בין למידה פיזית ללמידה מקוונת, ויהפכו את ההוראה למודולרית וגמישה יותר. אני מאמין שהכיתות החכמות ישלבו בעתיד גם למידה מבוססת מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR)".