You are the Brand
כשנשאל ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, מה זה מיתוג אישי עבורו הוא ענה "מיתוג אישי זה מה שאומרים עליך אחרי שאתה יוצא מהחדר". באופן אישי, מאוד התחברתי למה שאמר ומאז זה מלווה אותי בכל פגישה, ישיבת צוות, משא ומתן, ייעוץ ושיחת הנהלה. ברור לכולנו כי מיתוג אישי, personal branding, הוא לא באמת קונספט חדש ומקורי, רבים וטובים חקרו לאורך השנים את התחום. אבל בעולם תחרותי כמו שלנו, שגבולותיו כבר מזמן התרחבו מעבר לגבולות ישראל והפכו לבינלאומיים - חשוב שכל אחד מאיתנו ישכיל לנהל את עצמו כמותג (הן כשכיר והן כעצמאי).
הראשון שטבע את המונח מיתוג אישי, היה איש השיווק האמריקאי טום פיטרס, בשנת 1977, במאמר שנקרא "the brand called you". מתוך דבריו של פיטרס, שהכו גלים בעולם ונלמדים עד היום, בחרתי להדגיש 3 ציטוטים עיקריים:
1. כדי לשגשג ולהתקדם בקריירה אנו זקוקים "לאריזה עצמית" (self packeging) מתאימה.
2. הצלחה של אדם בקריירה נקבעת לפי המיתוג האישי שלו.
3. מה שהאדם רוצה לשדר לעולם קובע כיצד האדם נתפס על ידי האחרים.
עולם הפרסום, השיווק והיח"צ יודעים איך לעשות את העבודה הזו עבור הלקוחות שלהם, הם יודעים בדיוק כיצד להתאים את "האריזה" הנכונה ו"תופרים" לכל לקוח מיתוג שמתאים לצרכים שלו. אבל בחיי היום יום, שבהם אנחנו מנהלים קריירה ומתנהלים בתוכה, אין מי שיעשה את העבודה במקומנו. אנחנו נדרשים לעשות מהלכים יום יומיים, חלקים מתוכננים ומתוזמנים וחלקם ספונטניים לחלוטין, חלקם גם יופיעו אצלנו בלו"ז השבועי או החודשי ויוכנסו ליומן וחלקם יהיו בגדר מחשבה בראש. אותם מהלכים שנעשה לטובת המותג האישי שלנו, יגדירו לאט לאט, כמו חלקים של פאזל, שהולכים ומתחברים לתמונה אחת גדולה ובהירה - מה המותג שלנו? מה הערכים והחוזקות שלנו? מה שווי המנייה שלנו בשוק העבודה? האם אני נחשב/ת נכס/טאלנט בארגון/בענף/בתחום?
המותג האישי שלנו דורש חקר עצמי, בדק בית אישי, שבו אנו ממפים ומזהים במה אני מאסטר/ית, ערכים, חוזקות, מומחיות, בידול ובסופו של דבר - מהי טביעת האצבע הניהולית/עסקית שלי (הרי ידוע בעולם שאין טביעת אצבע שחוזרת על עצמה). תוציאו מהסיסטם שלכם משפטים כמו "אני מתמחה בזה ובזה...", "אני טוב/ה בהמון דברים", "אני אוהב/ת את הגם וגם..." - תלמדו לדייק, לזקק, הרי לא סתם אומרים שנאום מעלית טוב הוא בין חצי דקה עד דקה שלמה. חשוב שבתהליך העצמי הזה, בחקר האישי שלכם מול עצמכם, תהיו הכי אותנטיים שאתם יכולים להיות, כנים עד כאב, על מנת ליצור חיבור רגשי עם הצד השני, חשוב להביא ולחשוף את עצמכם (תתחילו לאמן את השריר הזה).
אתם בטח שואלים: אז איך עושים את זה? איך בונים את הפאזל הזה, שבסופו כל החלקים יתחברו יחד והמיתוג האישי שלכם (איך אני תופס/ת את עצמי) והמיצוב שלכם (איך אחרים תופסים אותי) יהיו בהרמונית מוחלטת. יש המון דרכים לעשות זאת והמלאכה מרובה, חשוב להתחיל, אפילו בצעדי תינוק וכדי שזה יהיה מוחלט וודאי, תשלבו אותם במשימות היום יומיות, כך למשל: תחזקו את החוזקות, תרכשו מיומנויות חדשות שחסרות לכם כדי להיות - The best version of yourself, תצרו קשרים חדשים, תעשו סדר בסביבה שלכם, שתהיה לכם סביבה תומכת ומקדמת במקום סביבה מחלישה, תלמדו דברים חדשים כל הזמן, תצאו מאזור הנוחות שלכם, תלמדו לכתוב ולנהל את הרשתות החברתיות שלכם כך שיחזקו לכם את המותג ויעזרו לכם להשיג את המיצוב שאתם רוצים, תתחברו לקבוצות נטוורקינג שיעלו אתכם לשלב הבא. לדוגמה, אם אתם סמנכ"לים, תחפשו קבוצה של מנכ"לים להתחבר אליה - שם הערך הכי גבוה עבורכם ולא תמיד בקבוצת השווים לכם. תשתפו הצלחות וגם כישלונות (אתם לא תאמינו אילו תגובות תקבלו כשתשתפו תהליך שלא צלח), תעבירו הלאה את הידע שלכם - תציעו את עזרתכם בייעוץ, תשאירו מספר טלפון בקבוצות לינקדאין/בפייסבוק כשמנהלים או עצמאיים מעלים בעיה, תיקחו חלק בפנאלים/האקתון/הרצאות/וובינרים ותציעו אחר כך להעביר את הידע בארגון/בעסק שלכם, תבדקו מה עולה בחיפוש אחרי השם שלכם בגוגל - אם אתם לא רואים יותר מדי או לחלופין, לא אוהבים את מה שאתם רואים - תשנו את זה (כי כולם בודקים אתכם לפני שהם פוגשים אתכם), תשימו לב להתנהגות שלכם, לבחירת מילים שלכם, לתגובות שלכם, תשאלו את עצמכם תמיד - "האם הם תואמים את המותג שלי? האם הם מקדמים אותי?", אם לא - תעשו שינוי.
אם קראתם את המאמר עד לפה, אתם בטח אומרים לעצמכם, "נשמע שאני צריך לעבוד בזה", ותוהים לעצמכם מאיפה מגייסים את הזמן האנרגיה שנדרשת לכך. אז התשובה שלי אליכם - תבחרו אתם את המינון שמתאים לכם, תקבעו עם עצמכם דייט ביומן שקשור רק לקידום עצמי, תקדישו 10 דקות ביום, לא יותר, אבל הכי הכי חשוב - תתחילו לאמן את השריר של מיתוג אישי ותופתעו לגלות שזה בא לידי ביטוי בכל דבר שאנו עושים בקריירה ובחיים שלנו, זה הכל מתחיל ממחשבה והתכווננות. מיתוג אישי אמנם דורש עבודה עצמית אבל ההשקעה שלכם בעצמכם - תאמינו לי - היא ההשקעה הכי משתלמת שתהיה לכם, אז תבחרו בעצמכם ותתחילו מיד.
באותו מאמר טום פיטרס הוסיף וכתב "זה פשוט, אתה המותג. אתה אחראי על המותג שלך. אין דרך אחרת להצליח ואין דרך נכונה ליצור מותג בשם 'אתה'. למרות זאת, התחל בכך מיד".
הכותבת היא בוגרת המסלול האקדמי המכללה למינהל, ענת צ'רפק מחנאי, בעלת משרד ליחסי ציבור ופיתוח עסקי, מנהלת קהילות ומרצה על עולמות המיתוג האישי.