דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

השלמת בגרויות לחרדים - האם תעודת בגרות הכרחית לבוגרי ישיבות הרוצים תואר אקדמי?

אחד החסמים העומדים בפני חרדים בכניסה לשוק התעסוקה הוא היעדר תעודת בגרות. מה מציעים המוסדות האקדמיים המובילים כדי להקל עליהם?

מזה שנים לא מעטות שמדינת ישראל פועלת במישורים שונים במטרה לסייע לאוכלוסייה החרדית להשתלב בשוק התעסוקה. לאורך שנים, שיעור ההשתתפות של החרדים בכוח העבודה הישראלי היה נמוך מאוד, והיו לכך השלכות שליליות על רמת החיים של אוכלוסייה זו, ועל הכלכלה והחברה הישראלית כולה.

כאמור, המאמצים בשנים האחרונות נושאים פרי - בעיקר בכל מה שקשור לנשים החרדיות. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שיעור התעסוקה בקרב הנשים החרדיות רושם עלייה מתמשכת, בעוד בקרב הגברים החרדיים עדיין קיים פער משמעותי לעומת כלל האוכלוסייה. כך, שיעור התעסוקה בקרב הנשים החרדיות הגיע ברבעון האחרון של 2021 לשיא כל הזמנים ועמד על כ־83%, כמו בקרב הנשים היהודיות הלא חרדיות. בקרב הגברים החרדים עמד שיעור התעסוקה ברבעון הרביעי של 2021 על 50.9%, ירידה משמעותית בהשוואה לרבעון הרביעי של 2019 (טרום הקורונה) אז עמד על 55.1%. נתון זה נמוך משמעותית בהשוואה לשיעור התעסוקה בקרב גברים יהודים לא חרדים שעמד ברבעון הרביעי של 2021 על 88.5%.


היעדר בגרות לחרדים - חסם משמעותי

אין ספק כי לימודים אקדמיים מספקים כלים חיוניים עבור מי שרוצים להשתלב בכוח העבודה, ולכן מופנים משאבים רבים על מנת לסייע לחרדים וחרדיות להשתלב בלימודים אלו. על אף העלייה המתמשכת בהשתלבות אוכלוסייה זו בלימודים אקדמאיים, נושא הבגרות לחרדים מהווה מכשול עיקרי, וגברים חרדים רבים ונשים חרדיות רבות מתקשים עדיין להשתלב בלימודים גבוהים בשל היעדר תעודת בגרות.

חגי מיצמכר, מנהל שיווק, ייעוץ ופיתוח עסקי בקמפוס בני ברק, מציין כי בגרות לחרדים, המעוניינים ללמוד לימודים אקדמיים, היא יעד בר השגה. "השלמת בגרויות לחרדים היא הכרחית". הוא אומר. "לא ניתן להתקבל ללימודים אקדמיים ללא בגרות, למעט יוצאים מהכלל, ומסלולים ייחודיים הקיימים עבור מי שמעל גיל 30".

מיצמכר מציין כי היעדר תעודת בגרות היא חסם משמעותי. "תעודת בגרות לחרדים זה דבר שכמעט לא קיים. מרבית בוגרי הישיבות מסיימים את הלימודים ללא נתוני רף מספיקים: אין להם תעודת בגרות, ומעבר לכך - הם גם לא לומדים לימודי ליבה. יש מעט מוסדות לימוד המספקים תעודת בגרות לחרדים בקהילה, אבל הם בודדים. בקרב הנשים המצב הוא שונה - רובן כן לומדות לימודי ליבה, אבל עדיין רבות מהן לא עושות בגרות מלאה".

היעדר תעודת בגרות (מלאה או חלקית) הוא כאמור חסם משמעותי בפני מועמדים חרדים וחרדיות. פעמים רבות השלמת בגרויות לחרדים במסלולים הרגילים אינה אפשרית עבורם - היא אורכת זמן רב, ורוב הלומדים מקרב אוכלוסייה זו הם אנשים להם מחויבות נוספות כמו משפחה וילדים. בנוסף, היעדר הרקע הבסיסי - בשל העובדה כי הם אינם לומדים לימודי הליבה - מקשים עליהם עוד יותר.


מכינות ייעודיות להשלמת בגרויות לחרדים

על מנת לאפשר השלמות בגרויות לחרדים ולהנגיש השכלה גבוהה עבור אוכלוסייה זו מציע קמפוס בני ברק, מיום הקמתו, מכינות ייעודיות לאוכלוסייה החרדית.

מיצמכר מציין כי עבור כל אחד מהמסלולים ישנה מכינה המותאמת עבורו, שמיועדת למי שאין להם תעודת בגרות, או מי שבידו תעודה חלקית. גברים חרדים יכולים להשתלב במסלול לימודי תואר ראשון בכלכלה ובמסלול לימודי תואר ראשון במדעי המחשב. עבור נשים חרדיות מוצעים מסלולים של תואר ראשון בכלכלה, תואר ראשון במדעי המחשב ותואר ראשון במדעי ההתנהגות.


"המכינה ללימודי תואר ראשון בכלכלה, למשל, תספק ללומדים את הרקע שחסר להם במתמטיקה, באנגלית ועוד. הם לא יידרשו לעשות בגרות בגיאוגרפיה כי זה לא רלוונטי לתואר", מסביר מיצמכר. "בנוסף, המכינה כוללת כלים חשובים נוספים כמו אוריינות אקדמית שהיא מכלול של כלים המקנים מיומנויות למידה". אורכן של המכינות משתנה בהתאם לגיל הלומדים: המכינה המיועדת לבני ובנות מתחת לגיל 30, נמשכת כשנת לימודים אחת, ללומדים מעל גיל 30 מוצעת מכינה באורך של סמסטר.


בנוסף, חלק מהקורסים הנלמדים במסגרת המכינות מוכרים אחר כך במסגרת התואר ומקנים נקודות זכות. "המכינות מיועדות לכל מי שאין להם תעודת בגרות, או שיש להם תעודה חלקית", אומר מיצמכר. "הן מספקות למועמדים את הרקע החסר ועוזרות להם להגיע לרף הקבלה הנדרש".