דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

נשים חרדיות ואקדמיה - סיפור הצלחה

נעמי גולדשטיין, בוגרת הקמפוס החרדי של המכללה למינהל, שמחה שהצליחה להשלים את התואר למרות האתגרים הרבים

בשנים האחרונות יותר ויותר חרדים משתלבים בלימודים אקדמאיים לחרדיים, כאשר שיעור הנשים החרדיות הנרשמות לתארים מתקדמים נמצא בעלייה משמעותית: מאז שנת הלימודים תשע"ד (2013-2014) חלה עלייה של 43% במספרן, ונכון לשנת 2020 כ-67% מהסטודנטים החרדיים הן נשים.

הקושי של נשים מהמגזר החרדי להשתלב בלימודים אקדמאיים לחרדיים הוא רב - הן צריכות, במרבית המקרים, לשלב בין לימודים תובעניים, טיפול במשפחה ולעיתים גם עבודה. וזאת לצד הקשיים שנובעים מהסתגלות למסגרת שפעמים רבות אינה מוכרת להן כלל.

מי שעשתה את הצעד הזה היא נעמי גולדשטיין, בוגרת תכנית התואר הראשון במדעי ההתנהגות ומשאבי אנוש של המכללה למינהל. נעמי שסיימה את הלימודים לפני כשנתיים מספרת כי טרם הלימודים עבדה במקום בו מרבית חברי הצוות לצדה היו בעלי תארים אקדמאיים והם אלו שדחפו אותה לכיוון. "בהתחלה חששתי - גם מהמרחק הפיזי ממוסדות הלימוד, משכר הלימוד, ומהעובדה שבזמנו היו לי 3 ילדים והעומס היה נראה לי גדול".

למרות החששות, החליטה נעמי, הגרה בבני ברק, להגיע לקמפוס החרדי של המכללה למינהל הממוקם בעיר, להתרשמות. "חברה שהגיעה איתי לאותו מפגש התחילה בעקבותיו ללמוד במכללה, אבל אני עדיין התלבטתי. בזכות הדברים שהיא סיפרה לי התחלתי את הלימודים שנה אחר כך".

לדברי נעמי הסמסטר הראשון לא היה קל. "מכיוון שהתחלתי את הלימודים אחרי גיל 30 הייתי צריכה לעשות מכינה. חברות שלמדו איתי ולא היו צריכות לעשות מכינה למדו רק יום וחצי בשבוע ואני למדתי יומיים וחצי. כל התהליך של חזרה למסגרת לימודית היה לי קשה בהתחלה, ובמהלך הסמסטר הזה היו לא מעט פעמים שחשבתי שלא אמשיך".

אבל נעמי סיימה את התואר. "למרות הקושי, לא החסרתי לימודים. התואר תרם לי משמעותית ברמה האינטלקטואלית וגם ברמה החברתית. בנוסף, היציאה שלי ללימודים היתה מסר חשוב עבור הילדים שלי שראו שגם בגילי אני לומדת ומקדמת את עצמי".

נעמי מציינת כי הבחירה בלימודים במכללה נבעה מהעובדה שמדובר בתואר נחשב, ומהגמישות שהתכנית איפשרה בימי הלימוד, ובהתחשבות הכללית בלומדים.

לאחר סיום התואר השתלבה נעמי מיד בעבודה במכללה עצמה וכיום היא רכזת הסגל המנהלי ואחראית שיבוץ מערכות. "למרות הקשיים, אני שמחה שהשלמתי את הלימודים ושרכשתי תואר. אלו היו לימודים מעניינים מאוד שתרמו לי בתחומים שונים בחיים - בבית, בעבודה, וביחסים עם אנשים באופן כללי", היא מסכמת.