דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

איך למצוא התמחות או עבודה ראשונה כסטודנט חרדי?

איך מתמודדים עם הדרישה לאנגלית ברמה גבוהה? איך צוברים ניסיון התחלתי? סטודנטיות וסטודנטים חרדים מתמודדים עם אתגרים דומים לאלו של הסטודנטים החילוניים בעת חיפוש עבודה, אבל גם כאלו הייחודיים להם. נויה לוי, יועצת קריירה, ראש תחום הקמפוס החרדי של המכללה, עוזרת למפות את השלבים של תהליך החיפוש

חיפוש עבודה ראשונה או התמחות בתקופת הלימודים הוא תהליך שצריך להתכונן אליו כראוי, בעיקר עבור מי שמעולם לא היו חלק משוק התעסוקה, כמו האוכלוסייה החרדית.

בשנים האחרונות חלה עלייה מרשימה בשיעור התעסוקה בקרב חרדים. על פי נתוני הלמ"ס שיעור התעסוקה בקרב גברים חרדים (גילאי 25-64) עלה ל-55.5% בשנת 2023 - שיא של 30 שנה. שיעור זה עדיין היה נמוך משמעותית לעומת שיעור התעסוקה בקרב גברים יהודים לא חרדים שעמד על 86.9%, ולעומת שיעור התעסוקה בקרב גברים ערבים שעמד על 77.3%. בקרב נשים חרדיות שיעור התעסוקה גבוה משמעותית ועומד על כ-80%,
בדומה לשיעור התעסוקה בקרב נשים יהודיות שאינן חרדיות (83%) וגבוה משמעותית מהנשים הערביות - כ-44%.

העלייה בשיעור התעסוקה היא פועל יוצא של יוזמות ממשלתיות רבות, יוזמות של חברות פרטיות, אבל אולי לפני הכל - היא תוצאה של המאמצים הרבים לשילוב חרדים וחרדיות במסגרות ללימודים אקדמיים. אחד מהגופים המציעים מסלולי לימוד מיוחדים לחרדים וחרדיות הוא המכללה למינהל. הקמפוס החרדי של המכללה למינהל מציע מגוון מסלולי לימוד לתואר ראשון, ביניהם: תואר ראשון במדעי ההתנהגות, תואר ראשון במדעי המחשב ותואר ראשון בכלכלה וניהול בהתמחות במערכות מידע, מימון וביטוח. לצד התמיכה האקדמית המלאה מקבלים במסגרת הלימודים הסטודנטים והסטודנטיות ליווי צמוד של המרכז לפיתוח קריירה של המכללה.

נויה לוי, יועצת קריירה במרכז לפיתוח קריירה, ראשת תחום הקמפוס החרדי בבני ברק של המסלול האקדמי המכללה למינהל, מסבירה מה הם השלבים העיקריים בחיפוש עבודה ראשונה או התמחות, וכיצד יכולים הסטודנטים החרדים והסטודנטיות החרדיות להתמודד עם האתגרים השונים בהם הם נתקלים במהלך הדרך.

שלב ראשון: התבוננות עצמית

"השלב הראשון לפני שמחפשים עבודה או התמחות הוא התבוננות פנימית - וזה רלוונטי לכולם וכולן", אומרת לוי, "כל סטודנט צריך לחשוב איזו עבודה מעניינת אותו ומתאימה לו. למשל, מי שלמד מדעי המחשב צריך לשאול את עצמו האם הוא רוצה להתפתח יותר בכיוון של פיתוח תוכנה, דאטה סיינס או אולי לתחום של אבטחת מידע ולכוון את העשייה שלו בהתאם".

שלב שני: חקירה מעמיקה

לאחר שהבנתם מה התחום בו תרצו להתפתח, השלב הבא הוא ללמוד אותו לעומק. "בשלב הזה אנחנו ממליצים לכל סטודנט וסטודנטית שמגיעים אלינו לקרוא כמה שניתן על התחום שמעניין אותם, אם זה במאמרים, קורסים חינמיים, אתרים שונים ואפילו למצוא אנשים שעובדים בתפקיד ולתחקר אותם: לנסות להבין מה אפשרויות הקידום, מה רמות השכר הנהוגות, איך נראה יום העבודה ועוד".

שלב שלישי: התמודדות עם חסמים

אחד החסמים העיקריים עמו מתמודדים חרדים בעת חיפוש עבודה הוא הדרישה לאנגלית במשרות רבות, מכיוון שרבים מהם מגיעים לשוק העבודה עם אנגלית ברמה שאינה מספקת. "יש דרכים רבות לשפר את השפה", מרגיעה לוי, "ישנן אפליקציות רבות ללימוד אנגלית שמאפשרות לתרגל את השפה ואפילו להתכונן לראיונות עבודה כמו למשל Duolingo, Google warm up, LinkedIn Learning. אני ממליצה לכל מי שאני מייעצת לו לקרוא כמה שיותר באנגלית, לתרגל את השפה עם הסביבה, לקחת קורסים בנושאים שמעניינים אותו באנגלית, להיעזר בכלי AI שונים הקיימים בתחום הזה ועוד. ככל שמתרגלים יותר - כך השליטה באנגלית תשתפר. בנוסף, ישנן סדנאות הכנה לראיונות עבודה באנגלית שהמרכז לפיתוח קריירה מעביר שעוזרות מאוד".

שלב רביעי: צבירת ניסיון במהלך הלימודים

מי שמצליחים לצבור ניסיון מקצועי עוד במהלך הלימודים, יוצאים לשוק התעסוקה עם יתרון משמעותי. לוי מציינת כי המרכז לפיתוח קריירה של המכללה מציע משרות סטודנט רבות בהן ניתן להשתלב. בנוסף, קיימת תוכנית ה- Internship אותה מוביל המרכז לפיתוח קריירה, במסגרתה משתפת המכללה פעולה עם מעל 100 חברות מובילות המשלבות סטודנטים וסטודנטיות בהתמחויות מקצועיות, המאפשרות להם לצבור ניסיון וגם לבחון האם התחום באמת מעניין אותם.

"כשמחפשים עבודה כסטודנטים, ההמלצה שלנו היא להיות פתוחים להזדמנויות ולהשתלב בארגון שעוסק בתחום בו אתם מתעניינים גם אם העבודה לא בהכרח משקפת את העשייה שאתם מעוניינים להיטמע בה. למשל, סטודנט שמעוניין להשתלב בתפקידי דאטה או אנליזה עלול להיקלע במכשולים בתחילת הדרך עקב חוסר ניסיון לכן השתלבות בגוף כלכלי כלשהו עשויה לפתוח לו הזדמנות. ככל שהוא יצבור ניסיון, יוכיח את עצמו, ייצור קשרים רלוונטיים, כל אלו יכולים יסיעו לו להתפתח למשרה בה הוא חושק".

דרך נוספת לצבור ניסיון מקצועי היא לחפש פרויקטים והזדמנויות באופן יזום שהם בתחום העניין שלכם. למשל בתחום מדעי המחשב יש ארגון ללא מטרות רווח שנקרא "הסדנא לידע ציבורי" באמצעותו סטודנטים יכולים לתרום לארגון ולבנות תיק עבודות ולאחר מכן להציג אותו בראיונות עבודה. דרך אחרת היא להשתתף בכנסים ומיטאפים מקצועיים בתחום הרלוונטי ובכך לפתח את רשת הנטוורקינג שלכם.

"המלצה נוספת שאני נותנת לכל הסטודנטים היא להכיר לעומק את כלי ה-AI השונים. עולם התעסוקה עובר שינוי מהותי, ויש תפקידים רבים שכבר דורשים בהם היכרות עם כלי AI. המכללה מציעה מגוון רחב של סדנאות להיכרות עם הכלים האלו, וכדאי לנצל אותן".

שלב חמישי: להתכונן נכון

שלב ההכנה לראיונות העבודה הוא קריטי, והמרכז לפיתוח קריירה מציע תמיכה מלאה בשלב זה. המרכז מציע סדנאות הכנה לראיונות עבודה וגם מסייע לסטודנטים ולסטודנטיות בכתיבת קורות החיים. "קורות החיים צריכים להתכתב עם משרה שרוצים, לשקף הצלחות, הישגים, ידע בתחום שבו אתם רוצים לעבוד", מזכירה לוי.

בשלב ההכנה לראיונות העבודה, עובדים במרכז עם המועמדים ועושים איתם סימולציות ארוכות ומעמיקות לקראת הראיונות. "אנחנו מדגישים תמיד כי לפני כל ראיון עבודה חשוב לחקור בצורה מעמיקה לאיזה ארגון מתראיינים - להכיר את הארגון עצמו, את מטרותיו, ולהיות מסוגלים להגיד איפה אתם מזדהים עם המטרות האלו. בנוסף, חשוב להכיר את החוזקות והחולשות שלכם ולהבין איך אתם יכולים לתרום לתפקיד ומהם הקשיים שאתם עלולים להיתקל בהם".

בהקשר של מועמדים חרדים חשוב לבדוק בארגון אליו מתראיינים האם יש התחשבות מיוחדת בצרכים של המגזר - האם הכשרות בהם היא הכשרות הספציפית שהמועמד צריך? האם יש ישיבה מעורבת? התחשבות בזמני תפילות? "ניתן לנסות לברר את המידע לפני הריאיון, או במהלכו - בצורה רגישה ועדינה", אומרת לוי.

לראיון עצמו היא ממליצה להגיע מספיק זמן לפני, לפחות חצי שעה, כך שלמועמד יש זמן לנוח, להירגע ולנסח את המסרים שלו בצורה מאורגנת.

שלב שישי: חיפוש - גם באמצעות גופים ייעודיים

בשלב חיפוש העבודה מומלץ להיעזר במרכז לפיתוח קריירה המאגד משרות רבות במגוון ארגונים, וכמובן - לחפש בכל שאר האמצעים המוכרים, אתרים ייעודיים, רשתות חברתיות ועוד. גם בתחום זה המרכז לפיתוח קריירה מסייע, ועוזר למועמדים ולמועמדות לבנות לעצמם פרופיל לינקדאין איכותי.

לסטודנטיות וסטודנטים חרדים, שרבים מהם אינם נמצאים ברשתות החברתיות, ממליצה לוי למפות את התוכניות השונות המיועדות לשילוב אוכלוסייה חרדית בשוק התעסוקה. למשל תוכנית "הדסים" המאפשרת לנשים חרדיות ללא ניסיון להשתלב בעבודה מקצועית בתחום התכנות, או ארגון "Place IL" שמסייע לחברות טכנולוגיות לגייס טאלנטים מאוכלוסיות בייצוג חסר בשוק העבודה. "יש מגוון רחב של תוכניות שמטרתן הגברת הגיוון התעסוקתי וסיוע לאוכלוסיות המודרות משוק התעסוקה להשתלב בו. חשוב לעשות מיפוי של התוכניות האלו בשלב חיפוש העבודה ולראות מה הן מציעות. היום, יותר מתמיד, ארגונים ציבוריים וחברות הייטק נדרשות לגייס אוכלוסיות מגוונות ועל הסטודנטים והסטודנטיות להיות פרואקטיביים, לעקוב ולהכיר אחר תוכניות אלו ולהגיש מועמדויות בתחומים השונים", אומרת לוי.

שלב שביעי: עדיין מחפשים? לא להתייאש

מחפשים עבודה ועדיין לא מוצאים? כדאי להשקיע בפרויקטים במהלך התואר, לגלות בקיאות בפרויקט ואפילו לבנות פרויקטים באופן עצמאי.|

בנוסף רצוי מאוד לגלות גמישות, במיוחד בתחילת הדרך, אולי במרחק שאתם מוכנים לנסוע לעבודה, או במשרה עצמה. "לעיתים כדאי לשקול להשתלב בתחום שבו אתם מעוניינים בתפקיד שהוא לא מדויק לכם, העיקר ליצור לכם דריסת הרגל", אומרת לוי.