דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

לימודים לחרדיות – המדריך השלם

לימודים בהפרדה מלאה, מסלולי לימוד להם ביקוש רב בשוק התעסוקה, מכינות ייעודיות ומלגות - כך נראות תכניות התואר הראשון לחרדיות בקמפוס בני ברק של המכללה למינהל

יותר ויותר נשים חרדיות בוחרות בשנים האחרונות לפנות ללימודים אקדמאיים, על אף הקשיים הנלווים לבחירה זו.

ההבנה כי לימודים גבוהים יכולים לסייע להן ולמשפחותיהן בשיפור מצבן הכלכלי היא כמובן המניע העיקרי בבחירת מסלול זה. לצד זאת, לימודים אלו מאפשרים להן להתפתח לתחומי עיסוק חדשים, לעיתים מספקים יותר, וכאלו הפותחים הזדמנויות רבות לעתיד.

מדו"ח מיוחד שנערך על ידי מרכז המידע והמחקר של הכנסת עולה כי משנת הלימודים תשע"ד (2013-2014) ועד שנת הלימודים תש"פ (2019-2020) חלה עלייה של 47% במספר הנשים החרדיות במוסדות האקדמאיים השונים מכ-6,200 לכ-9,000. עוד עולה מהנתונים כי להשכלה הגבוהה יש השלכה ישירה על התעסוקה - שיעור התעסוקה בקרב נשים חרדיות בעלות תואר אקדמי עמד על 83%. אם זאת, רק ל-15% מהנשים החרדיות יש תואר אקדמי.

 

תארים עם ביקוש גבוה בשוק התעסוקה

חגי מיצמכר, מנהל שיווק, ייעוץ ופיתוח עסקי בקמפוס בני ברק במסלול האקדמי המכללה למינהל, אומר כי נשים חרדיות המתעניינות בלימודים אקדמאים, מתמודדות עם כמה קשיים. "רבות מהנשים החרדיות הפונות ללימודים הן כבר בעלות משפחה, ועובדות בעבודה במשרה מלאה או חלקית", הוא אומר, "ההחלטה לפנות ללימודים כרוכה בהשקעה רבה ובהתחייבות גדולה מצדן", הוא מסביר.

במסלול האקדמי המכללה למינהל יצרו מספר מסלולי לימודים לחרדיות, כדי לסייע להן להתמודד עם הקשיים הייחודיים להן. כך, הקמפוס בבני ברק מציע לימודי תואר לחרדיות במדעי המחשב, בכלכלה וניהול ובמדעי ההתנהגות. "התמקדנו במסלולים האלו כי אלו מסלולים בהם יש אופציות תעסוקה מגוונות, והביקוש לעובדות בתחומים אלו הוא רב".

מיצמכר מציין כי מסלולי הלימודים לחרדיות במכללה למינהל תוכננו כך שיאפשרו ללומדות לשלב את הלימודים לצד ההתחייבויות הנוספות שלהן. ימי הלימוד בתכניות השונות מתרכזים ליומיים בשבוע, כאשר יש יום נוסף לתגבורים. אחד מהימים כולל לימודים בשעות הבוקר-צהריים, והשני בשעות אחר הצהריים-ערב. התכנון הזה מאפשר לשלב בקלות רבה יותר עבודה וגם זמן עם המשפחה.


מכינות מותאמות לפי צרכי התואר

קושי נוסף בו עשויות להיתקל נשים חרדיות המעוניינות בתואר אקדמי, הוא היעדר לימודי ליבה, דבר המקשה עליהן להתקבל לתכניות הלימוד השונות. במטרה לסייע להן, מציעה המכללה למינהל מכינות מיוחדות המאפשרות להשלים את התחומים החסרים על מנת לעמוד בדרישות הקבלה.

המכינות השונות מותאמות לתכניות הלימוד, ונלמדים בהן התחומים הרלוונטיים לכל תואר, כולל קורס של אוריינות אקדמית המספק ללומדות כלים ללמידה אפקטיבית במסגרת אקדמית. בנוסף, על מנת להתאים את הלימודים לצרכי הנשים החרדיות, מסלולי הלימוד בקמפוס בני ברק מתקיימים בהפרדה מוחלטת בין גברים לנשים.


מלגות לנשים חרדיות: מסייעות לשלם את שכר הלימוד

אתגר נוסף עמו מתמודדות נשים חרדיות הפונות ללימודים גבוהים היא העלות של לימודים אלו. ישנן מלגות לנשים חרדיות המסייעות בתשלום שכר הלימוד, כאשר לכל מלגה תנאי סף משלה, וקריטריונים שונים.

כך, עמותת אלומה מציעה מלגות לימודים לחרדיות המיועדות לנשים הפונות ללימודים לתואר ראשון או שני. הזכאות למלגות, המיועדות גם לסטודנטים חרדיים, נקבעת על פי רמת ההכנסה של הלומד/ת.

בנוסף, קיימת מלגה של משרד החינוך אליה יכולות הסטודנטיות החרדיות להגיש מועמדות, ולצד זאת קיימות מלגות נוספות בהתאם למצב סוציו-אקונומי, או מלגות הניתנות בהסתמך על פעילות התנדבותית של הסטודנטית.