דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

איך בונים תכנית עסקית- המדריך המלא

איך לכתוב תכנית עסקית, באיזה שלב כדי לעשות זאת ועל מה חשוב להקפיד? פרופ' תמר אלמור, דיקנית הפקולטה למנהל עסקים, עושה לכם סדר.

יש לך רעיון מעולה למוצר או שירות מהפכני? זה נהדר, אבל כמו שכל יזם מנוסה יודע - זה לא מספיק. אחד היסודות העיקריים עליהם בנוי עסק הוא התכנית העסקית, ולכן - בניית תכנית עסקית חשובה ביותר וצריכה להיעשות במקצועיות, לעומק ובשלב הנכון.

איך בונים תכנית עסקית ולמה היא חשובה כל כך? תכנית עסקית מיועדת לבחון היתכנות של רעיון עסקי. יש בה צורך כאשר מקימים חברה חדשה, אבל לא רק. חשוב לבנות תכנית עסקית כאשר מתכננים כניסה לשווקים חדשים, כאשר מתכננים פיתוח מוצר או שירות חדש המתווסף לסל המוצרים הקיים, כאשר חושבים על הרחבת פעילות לחו"ל, ולמעשה בכל שלב בו חברה מתכננת שינוי עסקי מהותי.

פרופ' תמר אלמור, דיקנית הפקולטה למנהל עסקים, מציינת כי תכנית עסקית חייבת לכלול היבטים רבים ומגוונים, אשר לכולם יש השפעה על ההיתכנות העסקית של העסק החדש או המהלך העסקי. בתכנית התואר ראשון במנהל עסקים, מוקדש קורס שלם לבניית תכניות עסקיות - ובהתמחות ביזמות לומדים לבנות תכנית עסקית לעסק שלכם.


איך לכתוב תכנית עסקית?

"תכנית עסקית חייבת להתבסס על מחקר שוק מקיף", מציינת פרופ' אלמור. "מחקר זה צריך לבחון על איזה צורך עונה המוצר/שירות, מי הולך לשלם על המוצר/השירות, ומי הולך לעשות בו שימוש - לא תמיד המשתמש והמשלם הם אותה הישות - וההפרדה הזו חשובה".

עוד מציינת פרופ' אלמור כי כאשר ניגשים לשאלה "איך מכינים תכנית עסקית", מחקר השוק המעמיק חייב להתייחס לנקודות נוספות כמו - מי המתחרים הישירים והעקיפים הקיימים או אלו שעשויים להתווסף בשלבים מאוחרים יותר, מה הטכנולוגיות הקיימות או המצויות בפיתוח בשוק בו מתכננים לפעול, מה החסמים השונים - רגולטוריים ונוספים, מהן דרכי השיווק היעילות ועוד.


מתרגמים את הנתונים למספרים

בהתבסס על הנתונים הנאספים בשלב המחקר ניתן לייצר אסטרטגיה עסקית, המתייחסת ליתרונות התחרותיים של המוצר/שירות/מהלך, הסיבות שיגרמו ללקוחות לבחור בו - ולתכנן את דרכי השיווק המתאימות, תהליך הכניסה לשוק ועוד.

לאחר שקיימים כלל הנתונים ניתן לעבור לשלב של תכנון המודל העסקי: כיצד בונים ארגון שיוכל לספק את כל הצרכים העולים? אילו אנשי מקצוע חייבים לגייס ובאיזה שלב, האם יש צורך, למשל, במנהל מקומי לסניף שהחברה מתכננת לפתוח בארה"ב, או שבשלבים הראשוניים אפשר לשלוח את אחד היזמים לנהל שם את הפעילות? שאלה נוספת אפשרית היא האם בכוונת החברה לייצר בעצמה את כל המוצר או חלק לייצר באמצעות קבלני משנה?

השלב הבא הוא שלב תרגום התחזיות והצרכים למונחים כספיים. בשלב זה יש להתייחס לעלות המוערכת של המהלך המתוכנן - בין אם זה הקמת חברה מאפס, או הכנסת מוצר חדש לסל המוצרים. העלות צריכה להתייחס ללוחות זמנים: יש להעריך בכל שלב כמה כסף החברה תידרש להוציא ועל מה. בשלב זה חשוב לבחון מהיכן יגיע המימון - כאשר מדובר בהקמת חברה חדשה, למשל, האם הכסף יגיע מחסכונות? חברים/משפחה? גיוס הון?

כפועל יוצא של השלבים הקודמים, מגיע שלב התמחור. לאחר שיש בידינו את הנתונים המתייחסים לעלות הצפויה, ניתן לתמחר את המוצר/השירות. כעת ניתן להעריך כמה תמכור החברה בכל שנה, כמה היא צפויה לצמוח משנה לשנה, ולבחון מתי ההשקעה במהלך צפויה להחזיר את עצמה. לעיתים, בשלב זה, מגלים כי אין היתכנות כלכלית למהלך המתוכנן מפני שזמן ההחזר על ההשקעה הוא רחוק מדי.

"בניית תכנית עסקית היא תהליך חשוב, ארוך ומורכב שאין להתייחס אליו כלאחר יד אך יכולה להקטין באופן משמעותי את הסיכון של המיזם ולתת כלים עסקיים ואסטרטגיים ליזמים", מסכמת פרופ' אלמור.