מה זה PPC ולמה צריך להתמקצע בתחום?
כל עסק חייב נוכחות דיגיטלית, אבל נוכחות כזו חייבת להיות אקטיבית. עסק שרוצה לצמוח לא יכול להסתפק באתר מושקע, ככל שיהיה, ובהעלאת פוסטים בפייסבוק, בטיק טוק ובאינסטגרם מדי פעם - הוא חייב לפעול על מנת לקדם את הנוכחות שלו, בצורה אורגנית ובאופן ממומן, או במילים אחרות – כל עסק חייב PPC.
מה זה PPC, איך הוא עובד ולמה חשוב (מאוד) להתמקצע בתחום? פנינו אל עדן בלייר, מרצה בבית הספר לתקשורת והבעלים של משרד השיווק הדיגיטלי thinkdigital.
PPC", קיצור של Pay Per Click, הוא מודל פרסום דיגיטלי שבו משלמים רק עבור הקלקות על מודעות פרסום. במילים אחרות, כל פעם שמישהו לוחץ על המודעה שלך, אתה משלם סכום מסוים לגוגל, שתי הפלטפורמות העיקריות בתחום הן פייסבוק וגוגל. זהו מודל שונה מפרסום מסורתי, שבו משלמים על חשיפה, בין אם הגולשים והגולשות שמו לב למודעה או לא". אומר בלייר.
לדבריו, כל מפרסם/בעל עסק מחליט כמה הוא מוכן לשלם על כל קליק – ומי שמוכן לשלם יותר - המודעה שלו תופיע גבוה יותר בתוצאות החיפוש. "במודל הפרסום הזה למעשה מתחרים על הנדל"ן ברשת החיפוש של גוגל".
מדיד וגמיש
כיצד נקבע המחיר עבור כל קליק? "הפלטפורמה בה מפרסמים קובעת את העלות לקליק לפי משתנים רבים", אומר בלייר, "לכן חשוב לפני שעולים עם קמפיין PPC לעשות מחקר שטח מעמיק ולבדוק מה מילות המפתח הרלוונטיות למוצר או השירות שלך, מה העלות לקליק על כל מילת חיפוש – ולשקול האם העסק רוצה לשלם את המחיר הזה, והאם משתלם לו". בנוסף, האתר אליו מפנים חייב לעמוד בדרישות של הפלטפורמה המפרסמת.
היתרונות של שימוש ב-PPC הם רבים. "עסק שלא נמצא בגוגל ובפייסבוק – לא קיים", קובע בלייר, "כמעט כל עסק, בין אם הוא קטן או גדול, יכול להרוויח מקידום ממומן בפלטפורמות האלו".
לדבריו, אחד היתרונות הגדולים של PPC הוא היכולת למדוד את ההשפעה של הקמפיין באופן מידי. "בשונה מקמפיין שעולה בטלוויזיה או בשלטי חוצות, בקמפיין PPC הלקוח יכול תוך ימים בודדים להבין אם הקמפיין עובד או לא, ולשנות אותו בהתאם, או להחליט לבטלו. הקסם הגדול של PPC הוא היכולת לעשות אופטימיזציה של הקמפיין באופן מידי. קמפיין PPC מאפשר לבעל העסק למקד את הפרסום לקהל היעד הספציפי שלו, לצרכים הספציפיים שלו – למשל מבצע מסוים, העלאת מודעות למוצר/שירות חדש ועוד". הגמישות הזו באה לידי ביטוי גם ביכולת לשנות באופן מידי את הסכום שמשקיעים בקמפיין.
השוק רווי ולכן ההתמקצעות בתחום חיונית
בלייר מציין כי כמו בתחומים רבים, גם בתחום הקידום הממומן השוק רווי באנשים שמנסים ללמוד את התחום בעצמם ומציעים את שירותיהם. "לפחות פעם בשבוע מגיעים אלי לקוחות שנפגעו מקידום שנעשה בצורה לא מקצועית", הוא אומר, "זה תחום שחשוב מאוד להתמקצע בו וללמוד אותו לעומק".
לדבריו, מי שלומדים את התחום בצורה מקצועית יודעים לעשות שימוש בכלים הרבים שמציעות הפלטפורמות גוגל ופייסבוק שמאפשרים מדידה של יעילות הקמפיין והתאמה שלו לצרכי הלקוח. "הכלים האלו מאפשרים, למי שמכיר אותם לעומק, לעשות פילוחים רלוונטיים, לפנות לקהל היעד בצורה מדויקת ועוד. לבנות קמפיין PPC זה לא מסובך – אבל בשביל לעשות קמפיין טוב צריך להיות מקצוען בתחום. חוסר מקצועיות יכול להוביל, למשל, לכך שהלקוח יוציא עשרות אלפי שקלים על מילות חיפוש לא רלוונטיות, על הפנייה לאתר שלא נראה מספיק טוב, ולהעלאת קמפיינים שאף אחד לא בודק במשך שבועות ארוכים ולא עושה להם אופטימיזציה".
במסגרת הלימודים, מתמקצעים הסטודנטים והסטודנטיות בהכרת אופן העבודה כמנהלי קמפיינים PPC. במסגרת זו הסטודנטים והסטודנטיות בתואר הראשון בתקשורת מקבלים הכשרה בקידום פייסבוק וגוגל במסגרת סדנאות שטח "ארבע על ארבע", ואלו מהם שממשיכים לתואר שני זוכים בהסמכה מטעם גוגל פרטנר.
"עבודה כמנהל/ת קמפיין PPC, דורשת לא רק היכרות עם הפלטפורמות השונות, אלא גם הבנה שיווקית, יכולת לנתח את צרכי העסק ואת שווקי היעד ומעל לכל – יכולת לעבוד בצורה אופטימלית עם הכלים השונים במטרה להבטיח כי הקמפיינים ישיגו את מטרותיהם", מסכם בלייר.