דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

שנת ה-AI: מגוון מיזמים מרשימים ביום הצגת פרויקטי הגמר של הפקולטה למדעי המחשב

פרויקטים רבים השנה עשו שימוש ביכולות AI, והציגו פתרונות חדשניים במגוון תחומים. מדי שנה כ-10% מהפרויקטים הופכים לחברות סטארט-אפ

הסטודנטים והסטודנטיות של הפקולטה למדעי המחשב שוב פורצים גבולות עם פרויקטים מרשימים, אותם הם הציגו לאחרונה באירוע המסכם שנה שלמה של עבודה על פרויקטי הגמר שלהם.

פרויקט הגמר מהווה פלטפורמה להצעת פתרונות טכנולוגיים מתקדמים, החל מיישומים מחקריים ועד לפיתוחים חדשניים. ביום הצגת הפרויקטים האחרון הציגו כ-400 סטודנטים וסטודנטיות, מ-5 התמחויות שונות, 99 פרויקטים. 7 פרויקטים עלו ל"פאנל הכרישים", ומתוכם נבחר פרויקט אחד כפרויקט הזוכה. בנוסף, קרוב ל-80 משקיעים ומשקיעות, חוקרים וחוקרות ואנשי מפתח בתעשיית ההייטק ששימשו כשופטים בחרו את פרויקט הגמר המצטיין, הפרויקט היצירתי ביותר, הפרויקט המחקרי הטוב ביותר ושני פרויקטים נוספים שקיבלו את פרס חביב הקהל.

פרויקט הגמר הוא קורס חובה בשנה ג' במסגרתו הסטודנטים והסטודנטיות מפתחים במשך שנה שלמה, בליווי אקדמי צמוד, פתרון טכנולוגי לבעיה בה בחרו לעסוק. לעיתים אלו מיזמים הנולדים מרעיונות של הסטודנטים עצמם, לעיתים אלו פתרונות לאתגרים בהם נתקלים הסטודנטים והסטודנטיות במסגרת עבודתם, ולעיתים אלו פתרונות לבעיות המוצגות לסטודנטים על ידי גופים שונים עמם הפקולטה נמצאת בקשר.
פרויקט כזה, למשל, נעשה עבור מרכז רפואי וטרינרי בקיבוץ חצור. המרכז התקשה לנהל באופן יעיל את מערכת הטיפולים שהתנהלה כולה באופן ידני, מה שגרם לבזבוז משאבים וזמן. צוות הסטודנטים פיתח מערכת ממוחשבת בשם PetEC בעלת יכולות רבות כמו טופס טיפולים דינמי, הצגת נתונים סטטיסטים, הצגה וניהול של התראות, ניהול טפסים דיגיטליים ועוד. המערכת כבר מיושמת בהצלחה רבה במרכז, והיא ניתנת ליישום במרפאות וטרינריות נוספות.

רותמים את יכולות הבינה המלאכותית להפקת תובנות מתוחכמות

ד"ר אליאב מנשה, רכז פרויקטי הגמר, מציין כי השנה חלק ניכר מהפרויקטים עשו שימוש ביכולות AI. "אחד הפרויקטים, למשל, הוא אפליקציה שבה המשתמש יכול לצלם את הארוחה שלו ולקבל ניתוח של כמות הקלוריות שהיא כוללת, הערכים התזונתיים שלה, וגם המלצות – מה כדאי להוסיף לתפריט היומי, מה יכול להיות חסר ועוד".

לדבריו, כיום ניתן לייצר פתרונות המבוססים על תוכן המיוצר על ידי AI המפיק תובנות מתוחכמות ולמנף את היתרון הזה למגוון רחב של פתרונות בתחומים כמו לייף סטייל, כושר, השקעות ועוד – בדומה למה שעשו חלק מהסטודנטים והסטודנטים בפרויקטי הגמר שלהם.

ד"ר מנשה מציין כי הפרויקט שזכה ב"פאנל הכרישים" – SwipeAdvisor- הוא מערכת המלצה חכמה המבוססת על הנחות הקיימות בכרטיסי האשראי או בבתי עסק שונים אשר מטרתה להמליץ ללקוחות על כרטיסי האשראי המשתלמים ביותר עבור אותה הקנייה בבית עסק מסוים טרם התשלום הסופי.

לדבריו, במקום הראשון בקטגוריה פרויקט מחקרי זכה פרויקט שעסק בחיזוי גודל אובייקטים מתמונת RGB יחידה ללא כל מידע נוסף על התמונה או על המצלמה שצילמה אותה.

"רבים מהסטודנטים והסטודנטיות שהציגו השנה הם אנשי צבא ביחידות טכנולוגיות שהגיעו ללימודים כבר עם רקע מקצועי, וזה בא לידי ביטוי ברמה המאוד גבוהה של הפרויקטים", מציין ד"ר מנשה. ולראייה, המילים "חדשני", "מרשים מאוד", "אלגוריתמיקה ברמה גבוהה מאוד", "מחכה לראות אותו בשוק!" "פרויקט עם ערך מוסף", "אחלה התחלה לסטארט אפ" – הם רק חלק קטן מתגובות השופטים והשופטות לפרויקטים שהם סקרו.

נקודת השיא של התואר

ד"ר איגור רוכלין, דיקן הפקולטה, מציין כי מדי שנה כ-10% מהפרויקטים המפותחים במסגרת פרויקט הגמר מבשילים לחברות סטארטאפ. אחד הפרויקטים שפותחו השנה שלו יש פוטנציאל עסקי להערכתו הוא הפרויקט advantage.ai שגם זכה בתואר פרויקט הגמר המצטיין. "הפרויקט הזה, באמצעות כלי AI, משלב פרסומות מותאמות אישית ו'שותל' אותן בתמונות ובסרטוני וידאו שהאדם צופה בהן ברשתות החברתיות. אם למשל המערכת מזהה כי ברקע של תמונה מסוימת שבה אני צופה בפייסבוק יש פרסומת, היא תחליף אותה לפרסומת מותאמת אישית עבורי".

לדבריו, הפקולטה למדעי המחשב הייתה הגוף האקדמי הראשון שיזם את הקונספט של פרויקט גמר, הכולל אירוע מסכם והצגתם בפני בכירים בתעשייה. "פרויקט הגמר הוא נקודת השיא של התואר, כי במסגרתו הסטודנטים והסטודנטיות מביאים לידי ביטוי את היכולות שלהם ואת כל מה שלמדו במהלך התואר. התוצרים פעמים רבות הם ברמה גבוהה מאוד - אנחנו רואים מדי שנה את ההתלהבות של השופטים והשופטות מהרמה של הסטודנטים, וההתפעלות מכך שסטודנטים שעדיין לומדים מצליחים להגיע לתוצרים כל כך מרשימים", הוא אומר, "כבר קרו לא מעט מקרים שבמהלך יום הצגת הפרויקטים שופטים גייסו צוותים שלמים לעבודה בחברות שלהם – כי זיהו את הכישרון, ההתלהבות והיזמות".

"הזדמנות לעשות משהו מאפס – משלב התכנון, דרך הפיתוח ועד השיווק"

כאמור, ביום הצגת הפרויקטים נבחרו שני פרויקטים כ"חביב הקהל". אחד מהם היה הפרויקט של דניאל שני, איש קבע ביחידה מודיעינית, וניר מולכו שעבד עד לאחרונה בחברת סטארט אפ שנסגרה וכרגע מחפש הזדמנויות חדשות. מולכו מציין כי הזכייה הפתיעה אותם. "הבנו שיצרו קטגוריה של חביב הקהל עבור הפרויקט שלנו ופרויקט נוסף שהרשימו את השופטים. כשגילינו שזכינו – התרגשנו בטירוף".

הפרויקט אותו פיתחו השניים נותן פתרון לעסקים בעולם האי-קומרס. "פיתחנו מודל מבוסס AI שעוזר לעסקים להגביר את המכירות שלהם בכך שהוא עושה פרסונליזציה לנראות של האתר בהתאם למי שגולש/ת בו", מסביר שני. "המודל הזה מנתח את התנהגות הצרכנים ומתאים עבורם את הבאנרים, המסרים וההנחות. כל אלו מעלים את אחוזי ההמרה בצורה משמעותית", מוסיף מולכו. "המודל הזה מאפשר לנו לבדוק במהירות וביעילות כמות גדולה של דאטה, באמצעות כלי AI, ובכך להשיג פרודוקטיביות גבוהה לחסוך לבעלי האתר זמן ומשאבים", הם אומרים.

השילוב ביניהם היה מתבקש – שני מגיע מעולמות הדאטה ומולכו מעולמות הביזנס והשיווק. "התחברנו בתחילת הלימודים ומאז אנחנו עושים את כל העבודות יחד ולומדים יחד למבחנים– יש בנינו כימיה מצוינת", אומר מולכו. לדבריהם, כבר כעת יש מספר חברות העושות שימוש בכלי שפיתחו.

שני מוסיף כי העבודה על הפרויקט הייתה הזדמנות ייחודית עבורו להיות המנכ"ל של עצמו. "במסגרת כמו הצבא קשה להיות המנהל של עצמך, כי אתה כפוף לפרויקטים גדולים. בעבודה על פרויקט הגמר היתה לי הזדמנות לעשות משהו מאפס – משלב התכנון דרך הפיתוח ועד השיווק, וזו היתה התנסות מרתקת וחשובה".