דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

למי מתאים ללמוד תואר שני בייעוץ חינוכי?

לא רק מורים ומורות: מי יכולים להשתלב בתפקיד החשוב הזה, שחיוניותו גוברת בעיקר בתקופות משבר, ואיזה דלתות נוספות הוא פותח?

קשה להאמין כי יש מי שיפקפקו בחיוניות של תחום החינוך. אנשי ונשות החינוך אמונים לא רק על השכלתם של ילדים ובני נוער, הם גם מי שיכולים להצמיח ולטפח אותם בהיבטים רבים לרבות הרגשיים והחברתיים, לאורך תקופה משמעותית בהתפתחותם.

אנשי ונשות חינוך הם גם מי שיכולים לסייע לילדים ולבני נוער כאשר מתעוררים קשיים שונים, בין אם אלו קשיים אישיים או בין-אישיים, בבית הספר או במעגלים שמחוצה לו. בהינתן הכשרה מתאימה הם יכולים גם לזהות סימני סיכון קרוב להתפתחותם ובטרם יחריפו, גם כאשר הילד לא משתף את סביבתו במה שעובר עליו.

בשנים האחרונות חווים ילדים ובני נוער בישראל תקופות מאתגרות - זה התחיל עם מגפת הקורונה שלוותה בסגרים ובריחוק מכל מה שמהווה עוגן כגון המסגרת החינוכית וזו החברתית, ונמשך כעת עם מלחמת "חרבות ברזל" החושפת אותם למציאות קשה ומורכבת (וזה עוד לפני שמדברים על ילדים ובני נוער שחוו את השפעות המלחמה באופן ישיר - תושבי העוטף ויישובי הצפון).

יועצים חינוכיים הם מקור תמיכה משמעותי בעתות משבר

מי שיכולים לשמש כמקור רב לתמיכה וסיוע במציאות משברית, ולא רק בה, הם אנשי ונשות הייעוץ החינוכי. "יועצות ויועצים חינוכיים עוברים תהליך הכשרה מקיף המאפשר להם לזהות ולמפות מצוקות בקרב בני נוער וילדים ולתת מענה רגשי פרטני ו/או קבוצתי מותאם לצרכים", מזכירה ד"ר שירי דניאלס, ראשת התוכנית לתואר שני בייעוץ חינוכי במכללה. "הן והם יכולים לספק את המענה הרגשי המתאים לא רק לילדים ולבני הנוער עצמם, אלא גם לצוות החינוכי המקיף אותם ולבני משפחותיהם".

תוכנית התואר השני בייעוץ חינוכי של בית הספר לחינוך כוללת הכשרה תיאורטית-אקדמית והכשרה מעשית-התנסותית, והיא נבנתה מתוך התפיסה כי תפקידו של היועץ החינוכי להיות מיומן במניעה, אבחון וטיפול בקשייהם של תלמידים, לסייע לתלמיד להגיע לתפקוד ולמיצוי מרבי של הכוחות הטמונים בו באווירה תומכת ומקבלת, לסייע לתלמידים לפתח ולטפח כישורים חיוניים, אשר יעניקו להם כלים להתמודדות עם מצבי חיים מגוונים ויסייעו להם לצמוח, ולסייע לתלמידים לפתח מודעות, רגישות, אמפתיה ואחריות לזולת.

באופן טבעי רבים ממי שפונים לתואר שני בייעוץ חינוכי הם אנשי חינוך וטיפול. תואר זה מושך אליו מורות, גננות, עובדות סוציאליות וגם מדריכים ומדריכות במסגרות קהילתיות שונות. אבל תואר זה אינו מגביל את המסיימים והמסיימות אותו רק לעבודה במסגרות חינוכיות.

דרישה הולכת וגוברת לאנשי מקצוע עם רקע חינוכי-חברתי

"כשמדברים על חינוך לא מדברים רק על הוראה", אומרת ד"ר דניאלס, "זהו תחום שיש בו פוטנציאל לקריירה מגוונת וניתן למימוש במסגרות שונות קהילתיות וחברתיות".

הבוגרים והבוגרות של התואר יכולים להשתלב במגוון תפקידים, ולאו דווקא כיועצים חינוכיים במסגרת בית ספרית. "קיימת היום דרישה רבה לאנשי מקצוע בעלי רקע פסיכו-חינוכי גם מחוץ למערכת החינוך הפורמלית. יש צורך ביועצים במגזר השלישי ובארגונים קהילתיים וגם לעבודה בתחום החינוך הבלתי פורמלי עם נוער בסיכון, עם ילדים בפנימיות ובמסגרות נוספות. כשיש ברשותם של אנשי המקצוע הכלים המתאימים לעבודה עם הילדים והנוער ועם הוריהם, אלו תפקידים שהם לא רק משמעותיים, הם גם לא פעם מצילי חיים", אומרת ד"ר דניאלס.

במסגרת תוכנית התואר השני לייעוץ חינוכי הסטודנטים והסטודנטיות מוכשרים ומתמחים בגישה רב מערכתית לייעוץ בבית הספר: יעוץ לפרט, הכוללת בין השאר התערבות קצרת מועד במשבר וייעוץ אונליין, הנחיית קבוצות, ייעוץ למשפחה, היוועצות, וייעוץ מערכתי בתפיסה ארגונית הכוללת התמודדות בעת מצבי לחץ וחירום בבית הספר.

לכן, תואר שני בייעוץ חינוכי יכול להתאים למי שרוצים להשתלב בתפקידים של ייעוץ חינוכי בקהילה, במגזר השלישי, בחינוך הבלתי פורמלי, כיועצים וכמנחי קבוצות או לשמש כיועצים חינוכיים המספקים שירות באופן פרטני להורים ולילדים שמעדיפים להיעזר במסגרת חיצונית לבית הספר.

"בנוסף, בדומה לתארים טיפוליים נוספים, הבוגרים והבוגרות של תואר שני בייעוץ חינוכי יכולים להמשיך ללימודי פסיכותרפיה או טיפול קוגניטיבי התנהגותי, או טיפול משפחתי ולהמשיך ולהתפתח במגוון רחב של תחומים טיפוליים", מסכמת ד"ר דניאלס.


ד"ר שירי דניאלס, ראשת התוכנית לתואר שני בייעוץ חינוכי