דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

'מיציתי' - הסטארט אפ הטכנולוגי מבוסס AI שילווה נפגעי פוסט טראומה (PTSD) במסע חייהם מול ההתמודדויות השונות

המיזם של הסטודנטים והסטודנטיות בתואר השני בעיצוב חדשנות ויזמות, רותם את הבינה המלאכותית במטרה לסייע לפוסט טראומתיים להתמודד עם הביורוקרטיה

טבח ה-7 באוקטובר, על פי הערכות, והמלחמה שפרצה בעקבותיו עלולים להעלות משמעותית את מספר הסובלים והסובלות מפוסט טראומה בישראל. מחקר שפרסם איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל מעריך כי בעקבות המלחמה כ-20% מאזרחי ואזרחיות ישראל סובלים מפוסט טראומה - חמישית מהאוכלוסייה - לעומת 9% לפניה.

מיזם טכנולוגי של הסטודנטיות והסטודנטים בתוכנית תואר שני בעיצוב חדשנות ויזמות, רותם את הבינה המלאכותית במטרה להקל על הסובלים מפוסט טראומה בהתמודדויות השונות בתהליך השיקום.

מיפוי המסע אותו עוברים נפגעי PTSD

לימור מתתיהו, אחת מהסטודנטיות העומדות מאחורי הסטארט אפ ששמו "מיציתי" מספרת כי הרצון לסייע לנפגעי פוסט טראומה הגיע ממקום אישי - בן זוגה הוא הלום קרב. בקבוצה שפיתחה את המיזם נמצאים מלבד מתתיהו גם אייל דיכטר, שקד גרינבאום, מירי גיל ועדן בן הרוש. "נחשפתי לנושא ה-PTSD לפני כמה שנים, כשהכרתי את בן זוגי. לפני כן לא ידעתי כלום על הנושא. ראיתי את ההתמודדויות השונות שהוא חווה לפני ההכרה, בתהליך ההכרה ואחרי ונדהמתי מחוסר היכולת של המערכת לתת מענה מותאם לו ולחבריו לנכות השקופה".

את המיזם פיתחו הסטודנטים והסטודנטיות במסגרת אקסלרטור שהוא חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים בתואר. במסגרת האקסלרטור הסטודנטיות והסטודנטים עושים שימוש בכל הכלים שקיבלו לאורך התואר כולו, על מנת לייצר פתרונות חדשניים לבעיות שונות. העבודה באקסלרטור נעשית בקבוצות רב-תחומיות, במסגרתן, במשך סמסטר שלם, הסטודנטיות והסטודנטים צריכים לאתר בעיה, לתכנן עבורה מענה, תוך שהם מציגים פתרון בעל היתכנות טכנולוגית-עסקית. הפרויקטים מוצגים בפני צוות שופטים ונציגי קרנות הון בסיום הלימודים.

הצוות של "מיציתי" מורכב משני קצינים בקבע - אייל, מנהל מוצר בכיר בתחום מערכות המידע בצה"ל ועדן, מפקדת מוקד בחיל החינוך.
בנוסף חברים בו שקד, מוביל אסטרטגיה וחדשנות בשירות הציבורי ומפקד פלוגת מילואים פעילה, לימור, בעלת עסק לשיווק דיגיטלי רב ממדי ומרצה באקדמיה ומירי, מנהלת תפעול בכירה בסטארט-אפ בינלאומי בתחום העיצוב והקמעונאות. הצוות רצה לחשוב על פתרונות לסיוע לאוכלוסיית נפגעי PTSD, אבל התקשה בהתחלה לגבש כיוון. "התחלנו במיפוי המסע של הפוסט טראומתיים מהרגע שהם מתלבטים אם הם בכלל סובלים ממשהו, דרך ההחלטה לבקש הכרה, כל התהליך שבו מכירים בהם או לא וגם מה קורה איתם אחרי. הבנו שיש המון נקודות במסע הזה שאנחנו יכולים לגעת בהן", אומרת מתתיהו.

הרלוונטיות של הנושא תפסה תאוצה עם פרוץ המלחמה כאמור, במקביל אנשי הצבא שבצוות לא יכלו להקדיש את מלוא זמנם לעשייה הלימודית. "המשכנו לחשוב על רעיונות ולעבוד יחד - על אף כל המגבלות" אומרת מתתיהו, "עשינו מחקר מקיף: נפגשנו עם אנשים רבים מתחום הטיפול, מביטוח לאומי, מומחים בתחומים של הפרעות קשב וריכוז, עורכי דין שמלווים אנשים בתהליך ההכרה וכמובן גם נכים ונכות הסובלים מפוסט טראומה".

במקביל, החליטה הקבוצה להוציא שאלון לאנשים הסובלים מפוסט טראומה כדי למפות את הקשיים והצרכים שלהם. "בן זוגי ואני מנהלים קבוצה של מאות נפגעי הלם קרב. החלטנו שנוציא להם ולקבוצות נוספות בפייסבוק את השאלון שפיתחנו. מתוך כ- 10,000 אנשים שקיבלו את השאלון רק 13 ענו עליו. הבנו שהמספר הקטן הזה נובע מחוסר היכולת של פוסט טראומתיים להתמודד עם שאלונים ועם ביורוקרטיה בכלל. הבנו שהפתרון שאנחנו צריכים לפתח יתמקד, בתור התחלה, בצורך לעזור להם בנקודה הזו".

מלווה אמפתי שיזכיר פגישות אבל גם ישאל מה שלומם

הפתרון שפיתחה הקבוצה הוא פתרון טכנולוגי מבוסס AI שמלווה את הפוסט טראומתי לאורך כל חייו בהתמודדויות השונות. "זה מלווה אמפתי מבוסס בינה מלאכותית, שיוזם, מציע, פורס בפני הפוסט טראומתי את האפשרויות ומתזכר אותו", אומרת מתתיהו. כך, לדוגמה, הפלטפורמה תציע לפוסט טראומתי פעילויות שמותאמות לו או לה, תזכיר לסובלים מפוסט טראומה לקבוע פגישות שצריך לקיים, תציע עזרה במילוי מסמכים ובגישה לרשויות אבל בראש ובראשונה גם תשאל לשלומו ותהווה חלק פרו אקטיבי בחייו.

המיזם הוצג במסגרת אירוע הסיום של האקסלרטור, ומתתיהו מציינת כי הקבוצה ממשיכה בפיתוחו ומצויה בקשר עם מספר גופים בבדיקת אפשרויות למימון עתידי.

ד"ר גוין סאס, דיקן בית הספר לעיצוב וחדשנות, מציין כי מדובר במיזם אימפקט חשוב מאין כמותו. "אנשים הסובלים מפוסט טראומה לא תמיד מצליחים להגיע למצב שהם יודעים או בודקים מה מגיע להם. המיזם הזה נועד לסייע להם למצות את הזכויות שלהם, למנוע מצב שבו אנשים מתייאשים מהתהליך, וליצור מרחב שמאפשר שיקום ומיצוי אפשרויות הטיפול והתמיכה".


הצוות של הסטראט-אפ "מיציתי"