דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

כיצד תואר שני במשפטים ללא משפטנים עוזר לקריירה?

"אני יושבת בישיבת דירקטוריון ומבינה על מה מדברים", "כשאני קורא עכשיו חוזה אני יודע למה עליי לשים לב", אלה רק חלק מהדברים ששמענו מאנשים שסיימו את התואר במשפטים ללא משפטנים

רבים המשתלבים בשוק העבודה, ומתקדמים בו לאורך השנים, מגלים שכדי להתקדם ולהבין את סביבת עבודתם, הם מתבקשים להפעיל כלים שונים, שאינם מתחום התמחותם ולסגל מיומנויות ודיסציפלינות מעולמות אחרים. אחד התחומים שרלוונטי לכל תחום עיסוק, בין אם במגזר הציבורי, הפרטי או החברתי, הוא תחום החוק והמשפט. חוזים, חוקים, רגולציה ועוד – כל אלה דורשים הבנה ברמה כזו או אחרת, כמעט עבור כל תפקיד או מקצוע.

אחת האפשרויות הקיימות היום בשוק, לקבלת הכשרה משפטית גם ללא תואר של עורך דין, הוא התואר השני במשפטים ללא משפטנים (.M.A), שמאפשר לימודים גם למי שלא למדו משפטים בתואר הראשון שלהם. תכנית זו מאפשרת ללומדים וללומדות בה להרחיב את הידע המשפטי, ללא צורך בסטאז' או בהכשרה ארוכה והיא עשויה לשרת אנשים שמעוניינים להבין טוב יותר את דקויות עולם המשפט.

"התואר הרחיב עבור כולנו את הידע וסייע בהתנהלות ביום יום"

ליאת שניידר היא מהנדסת תעשיה וניהול בהכשרתה ועובדת כמנהלת פרויקט באלתא מעל 20 שנה. היא למדה משפטים ללא משפטנים במכללה למינהל וחשה שהתואר פתח עבורה צוהר לעוד ידע.

שניידר נבחרה בבחירות פנימיות, כנציגת העובדים באלתא לדירקטוריון החברה. מיד אחר כך היא עשתה קורס דירקטורים של הסתדרות העובדים. "לגבי התואר השני התלבטתי שנים, ואחרי קורס דירקטורים היה לי ברור שזה מה שאלמד. מייד אחרי הקורס נרשמתי לתואר במשפטים ללא משפטנים. בחרתי ללמוד במכללה למינהל ואני שמחה שהגעתי לשם", היא אומרת, "היו מרצים ברמה גבוהה מאד - עורכי דין ורואי חשבון הגיעו ללמד אותנו והציתו אצלי את הדמיון. זה ריתק אותי ומאז אני רק רוצה להיחשף לעוד ולהמשיך לשמוע עוד קורסים והרצאות".

שניידר אומרת שהמחזור שלה היה מחזור מגוון באנשים ממשרות שונות במשק והחלפת הדעות במסגרת הזו תרמה לה רבות. הם נותרו קבוצה של תלמידים ומרצים המצויים בקשר ועד היום מתייעצים ונעזרים אלה באלה.

אבל התרומה המקצועית של הלימודים לעבודה שלה היא העניין המרכזי. "אני יושבת בישיבת דירקטוריון ומבינה על מה מדברים. אני מרגישה היטב את ההבדל ביני ובין נציג העובדים האחר שנמצא בדירקטוריון, ולא למד משפטים. התואר הזה הרחיב עבורי את הידע וסייע בהתנהלות השוטפת שלי, בין אם זה בתחומי הקניין, נזיקים, בתחומי הכספים ועוד. זה תואר שנתן לי הרבה מאד כלים", היא מסכמת.

החל מהשנה הבאה עתיד להיפתח תחת התואר השני במשפטים ללא משפטנים, קורס דירקטורים- תכנית הכשרה והדרכה המיועדת לאנשי עסקים שמעוניינים להשתלב בתפקיד דירקטורים בארגונים. הקורס יספק למשתתפים ידע, כלים וכישורים הנדרשים לחשיבה אסטרטגית, קבלת החלטות אפקטיביות ותפקוד מוצלח כחלק מוביל בעסק. הבוגרים יהיו בעלי יכולת לשמש דירקטורים בחברות ממשלתיות / ציבוריות / פרטיות / מלכ״רים ותאגידים עירוניים.

"כשאני קורא עכשיו חוזה אני יודע למה אני צריך לשים לב"

עופר בכר הוא מנהל הפיתוח העסקי של המכלל למינהל וגם הוא למד תואר שני במשפטים ללא משפטנים. "אני עוסק שנים בעולמות השיווק והמכירות בעולמות ההשכלה הגבוהה", הוא אומר ומרחיב: "אני מגדיל את הערוצים של מחלקת השיווק ואת מספר נקודות המפגש עם גורמים מוסדיים כמו בתי חולים, ההסתדרות, או בסקטור הפרטי בפעילות מסחרית מגוונת אותה אני מפתח מולם".

בכר מספר שהוא, כמו רבים שלמדו איתו, הגשים בלימודים חלום שקינן בו, לתואר במשפטים, "עבורי, היה לתואר הקשר ברור לעולם המסחרי המשיק לתפקיד שלי. יש לי יצר למידה מתמשך והתואר גישר בין הפרקטיקה במקצוע ובין העניין האישי".

בכר מפרסם מעת לעת טורי דעה ב"גלובס" וב"The Marker". "המידע שלמדתי בתואר והשפה המשפטית, הם כלים שמשרתים אותי מצוין, גם בהקשר הזה", הוא אומר ומוסיף ש"כשאני קורא עכשיו חוזה, אני יודע למה אני צריך לשים לב ומה הניואנסים שצריכים לדבר אליי. זה עוזר לי בקשרי גומלין עם פונקציות וגופים שונים. המנגנון של ניתוח וביקורת של אירועים ופרשנות משפטית, עוזרים לי מאד להבין הקשרים ולממש יישום פרשנות של אירועים, בעבודה השוטפת. הקורסים שלמדנו מתכתבים עם החיים עצמם ברמת התאוריה והפרקטיקה גם יחד".

בכר אומר שהתואר הגשים את ציפיותיו. "חווית הלימוד עם אנשים מחתכים שונים, מדרגות ניהול בינוניות וגבוהות, הפכה כל נושא וכל דיון למפרים במיוחד. כל אחד הביא את הדברים מהמציאות בתחום בו הוא או היא עוסקים ולזה נוספו גם האנשים שלמדנו אצלם כמו ד"ר עידו באום מ'The Marker', פרופ' סוזי נבות ועוד מרשימים כמותם".