חשיבה יזמית וגמישה היא הבסיס לכל מקצוע
חשיבה יזמית וחדשנית נתפסת ברוב המקרים ככזו שמאפיינת את עולמות הטכנולוגיה וההייטק. הצורך לייצר את הטכנולוגיה הבאה, להוביל את השוק בפיתוח שירותים ופתרונות מתקדמים, מוביל חברות טכנולוגיה רבות להשקיע משאבים רבים בפיתוח יכולות של חשיבה חדשנית, גמישה ויצירתית בקרב מנהליהן ועובדיהן.
אבל חשיבה יזמית וחדשנית היא נכס בתחומים רבים נוספים. אם שואלים את חנוך רבינוביץ', מומחה לאסטרטגיה עסקית שיווקית ומרצה בתוכנית התואר השני במנהל עסקים, התמחות בשיווק ודיגיטל, חשיבה כזו חיונית בכל תפקיד באשר הוא. "חשיבה יזמית וגמישה היא הבסיס לכל מקצוע", הוא אומר, "לא משנה מה תחום העיסוק - משאבי אנוש, שיווק, תפעול - בכל התחומים צריך חדשנות, יצירתיות וגמישות, וצורת החשיבה הזו היא דבר שניתן לפתח וללמוד אותו".
מה שעובד למאות סטארטאפים – טוב גם לאקדמיה
רבינוביץ', שהתחיל את הקריירה שלו בתחום הפרסום, משמש כבר שנים לא מעטות כיועץ לחברות טכנולוגיה ודיגיטל, ביניהן חברות מובילות כמו גוגל ומיקרוסופט, ומשמש כמנטור בנושאי יזמות, חדשנות וצמיחה. "אני מסייע לארגונים לבנות תהליכי מיתוג ואסטרטגיה שיווקית", הוא מסביר, "העבודה מאוד שונה, כמובן, כשמדובר בחברות צעירות וכשמדובר בחברות ותיקות. עם חברות צעירות יותר אני עובד על גיבוש כיוון, ועם חברות ותיקות יותר אני עובד על נושאים של התוויית אסטרטגיה ועיצוב הסיפור שלהן מול השוק".
הקורס אותו מעביר רבינוביץ' במסגרת תוכנית התואר השני במנהל עסקים הוא קורס שנוצר ממתודולוגיה אותה פיתח ואותה הוא מיישם כבר למעלה מ-10 שנים באקסלרטורים שונים. "המתודולוגיה מתמקדת בשאלות החשובות ביותר שכל מיזם צריך לשאול את עצמו, בשלבי ההתפתחות השונים שלו. המתודולוגיה הזו היא סט של שלבים שכל מיזם צריך לעבור, ויישום שלה מאפשר לאדם ללא כל ניסיון בחשיבה יזמית וחדשנית להתנסות בתהליכים כאלו ולפתח את השרירים האלו".
מיזמים שצמחו לחברות שגייסו השקעות
השלב הראשון בתהליך הוא העלאת רעיונות - בחינה של מגוון רחב של רעיונות והתמקדות באלו אותם רוצים לקדם. "עם הסטודנטים אני בודק את הרעיונות שמקיפים אותם, את הדברים שמציקים להם. את הרעיונות האלו אנחנו שמים בתוך מתודולוגיה ברורה, וממנה בוחנים בצורה מובנית ומסודרת האם ניתן לפתח מיזמים".
כדוגמה לרעיונות שצצים מההתנסות האישית, הוא נותן למשל קושי בו יכול להיתקל סטודנט שהוא הורה לילד קטן, אשר בוודאי סובל מעייפות. "העייפות הזו ואיך להתמודד איתה יכולים להפוך לנושא שהוא רוצה לחקור, למצוא לו פתרון. במהלך הקורס, לאחר איתור הרעיון, אנחנו מתמקדים בתכנון פתרון. זה פרויקט מחקרי לכל דבר – הסטודנטים והסטודנטיות עושים מחקרי שוק, מאתרים קהלי יעד, מפתחים אב טיפוס, מפתחים מודל עסקי ושיווקי, מפתחים נראות מותגית. הם מסיימים את הקורס בכך שהם מציגים את המיזם כרעיון מגובש שיכול לצאת החוצה. את ההצגה הזו הם עושים מול בכירים בעולם הפרסום והשיווק". לדבריו, ממחזורים קודמים של הקורס צמחו כמה חברות שחלקן אף גייסו השקעות. חלק מהמיזמים התפתחו מתוך התמודדויות שונות של סטודנטים במקומות העבודה שלהם, ואומצו על ידי אותם מקומות עבודה.
"הסטודנטים והסטודנטיות בקורס עוברים תהליך של התנסות בחשיבה יזמית וחדשנית על כל שלביה - פעמים רבות ללא כל ניסיון מוקדם בחשיבה כזו - עד ליצירה של מוצר יזמי, וכל זה תוך סמסטר אחד", הוא אומר.
לדבריו, הכלים שהסטודנטים והסטודנטיות רוכשים הם כלים חשובים לחיים האישיים, וכמובן גם לתחום המקצועי. "חשיבה יזמית וחדשנית חשובה כאמור בכל תחום, אבל בעיקר בתחום השיווק. זה תחום שקצב ההשתנות בו הוא גבוה ביותר. מי שרוצים להתפתח בעולם השיווק צריכים לדעת לספר סיפור, לגעת בבני אדם, לחשוב יצירתי. אין היום מותג שיכול לפרוץ קדימה ללא תהליכים כאלו. אם מנהלי שיווק לא ידעו להוביל חדשנות – המותג שלהם לא ישרוד".