דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

מדריך לסטודנט המתחיל תואר שני במנהל עסקים

תייצרו מחדש הרגלי למידה, תשקיעו בנטוורקינג - גם עם המרצים והמרצות, ותדליקו מצלמות בשיעורי זום: המלצות חשובות למי שצפויים להתחיל תואר שני במנהל עסקים

אחד התארים השניים המבוקשים ביותר הוא תואר שני במנהל עסקים. תואר זה מעניק ללומדים ולומדות כלים רבים החיוניים בעולם העסקים הדינמי. בנוסף, זהו תואר מגוון המאפשר נגיעה בתחומי עניין רבים, ולכן פותח דלתות לתחומי עיסוק רבים. כפועל יוצא, תואר שני במנהל עסקים מספק פעמים רבות יתרון בעת הקבלה לעבודה.

כיצד ניתן להגיע מוכנים ללימודי תואר שני במנהל עסקים? שירה ברזל, מרצה ורכזת הוראה של המחלקה לשיווק, פרסום ודיגיטל בתוכניות התואר הראשון והשני בפקולטה למנהל עסקים, מצביעה על הבדל מרכזי בין התואר הראשון לתואר השני במנהל עסקים: "במסגרת התואר הראשון מקבלים את הכלים שמאפשרים השתלבות בתעשייה בתפקידים שונים. בתואר השני מרבית הלומדים והלומדות כבר עובדים, ומטרת הלימודים היא להעשיר את ארגז הכלים המקצועי שלהם, ולספק להם את המיומנויות העדכניות ביותר, כך שיוכלו להתפתח לתפקידים נוספים".

איך תמקסמו את תקופת הלימודים בתואר השני במנהל עסקים?

1. תפנימו את השינוי: אופי הלמידה וסגנון הלמידה בתואר השני שונה מאופן הלמידה בתואר הראשון, וצריך להתרגל לכך. בתואר השני הלימודים הם עצמאיים יותר, והמטרות שלהם שונות – יש פחות דגש על יצירת חיי חברה, וקיים יותר מיקוד בפיתוח הקריירה העתידית. בנוסף, מרבית הלומדים והלומדות מתחזקים במקרים רבים לצד הלימודים גם קריירה ואף חיי משפחה. "קשה לעיתים לחזור להרגלי הלמידה אחרי כמה שנים בהם הייתם מנותקים מהאקדמיה, ולכן חשוב להתכונן לזה", אומרת ברזל, "צריך לוודא שיש סביבה מתאימה ללימודים, בעיקר כאשר חלק מהלימודים נעשים בזום. חשוב לדאוג שהסביבה הלימודית תהיה שקטה וכזו שמאפשרת ריכוז. אני ממליצה בחום להדליק את המצלמה בעת ההרצאות - ככה אתם מבטיחים שהסחות הדעת יהיו פחות נוכחות". עוד היא ממליצה לחזור על חומרי לימוד מהעבר הרלוונטיים להבנה של החומר הנלמד בתואר השני וכמובן להקפיד על תרגול בין השיעורים עצמם וקריאה של החומרים הנדרשים.

2. נצלו את האקסטרות: "האחריות על תהליך הלמידה בתואר השני מוטלת כולה על הסטודנטים והסטודנטיות. מי שרוצה - יכול להפיק מהם הרבה מאוד. מי שמגיעים ללימודים בכוונה לצמוח ולגדול יכולים להשיג קפיצת מדרגה משמעותית מבחינת הקריירה שלהם", אומרת ברזל. לכן היא ממליצה לנצל עד כמה שניתן את האקסטרות השונות שמציעה המכללה - השתתפות בפרויקטים מיוחדים, השתתפות במסלול EDGE-UCATION - מסלול ייעודי המציע מגוון הכשרות והסמכות הרלוונטיות לשוק העבודה העתידי, ואף את הסיוע של המרכז לפיתוח קריירה שיכול לסייע לסטודנטים ולסטודנטיות בדיוק קורות החיים שלהם, וחשיבה על אופק תעסוקתי - גם כשמדובר במשרות בכירות.

3. תשקיעו בנטוורקינג: בתואר השני במנהל עסקים יש הזדמנויות רבות לייצר נטוורקינג מקצועי. "רבים ממי שלומדים איתכם הם אנשים שכבר ממלאים תפקידים שונים בשוק התעסוקה", מזכירה ברזל, "וגם אם לא - אלו אנשים שישתלבו במשרות שונות בתחומים בהם הם יכולים לסייע לכם בעתיד". עוד היא מזכירה כי המרצים והמרצות בתואר השני ברובם ממלאים תפקידים שונים בתעשייה, והיכרות איתם יכולה אף היא לסייע במגוון דרכים.

4. תלכו עם הלב - אבל לא רק: בעת בחירת ההתמחות בתואר השני במנהל עסקים ממליצה ברזל לבחור, כמובן, בתחום שמעניין אתכם ברמה האישית - אבל גם ברמה המקצועית. "בחרו בהתמחות שמעניינת אתכם, שאתם סקרנים לגביה, אבל גם כזו שתקדם אתכם ברמה המקצועית, תסייע לכם בטווח הזמן הקרוב להתקדם בחברה בה אתם עובדים וגם בפתיחת דלתות בעתיד".

5. תתארגנו נכון: חשוב לייצר הרגלי למידה שיתאימו לצרכים השונים שלכם בתואר השני. האם נוח לכם יותר לכתוב במחברת או דווקא במחשב הנייד או אולי בטאבלט? האם אתם אנשים של למידה בקבוצות או דווקא מעדיפים ללמוד לבד? חשוב לבחון את הדברים האלו ולהתאים את הרגלי הלמידה שלכם. בנוסף, לקראת תקופת המבחנים חשוב לסדר את הלו"ז מראש. מכיוון שרוב הסטודנטים והסטודנטיות בתואר השני, כאמור, הם אנשים עובדים ואף בעלי משפחות - חשוב לקחת מכלול של דברים בחשבון. כך, אם מבחן מסוים יוצא בשעות הצהרים בחופש הגדול בדיוק כשאין לילדים מסגרת, צריך להיעזר בסביבה הקרובה/בייביסיטר ולהיערך לכך מראש.

6. אם עוד לא עשיתם את זה - תתיידדו עם הבינה המלאכותית: אם מעולם לא פתחתם ממשק AI, התואר השני הוא הזדמנות להכיר את הטכנולוגיה הזו ולהתנסות בה. "אין ספק כי עולם התעסוקה זקוק כבר כעת לאנשים בעלי כישורי AI, והדרישה הזו רק תלך ותתעצם", אומרת ברזל, "המכללה מציעה מגוון קורסים והזדמנויות להעמיק את ההבנה בכלים חשובים אלו".

7. תיישמו: מכיוון שרבים מהלומדים והלומדות כבר עובדים בתעשייה בתפקידים שונים, התואר השני במנהל עסקים יכול לאפשר להם ליישם חלק מהחומר הנלמד במסגרת הארגון בו הם עובדים. "קחו את ההזדמנות הזו לבחון איך התיאוריות באות לידי ביטוי בשטח, ותחשבו תמיד איך אתם יכולים ליישם מודלים ותהליכים עסקיים אליהם אתם נחשפים בלימודים - במסגרת התפקיד שאתם ממלאים במקום העבודה שלכם", ברזל מסכמת.


שירה ברזל, מרצה ורכזת הוראה של המחלקה לשיווק, פרסום ודיגיטל בתוכניות התואר הראשון והשני בפקולטה למנהל עסקים