כיצד בא לידי ביטוי שיתוף הפעולה של המכללה למינהל עם התעשייה?
"אנחנו מזמינים מעסיקים מתחומים שונים במשק להיות שותפים: מארגנים פגישות עם ראשי ארגונים וחברות כוח אדם על מנת לשמוע מהם מה הם צריכים, איזה סוג של עובדים הם מחפשים? אנחנו יוזמים מפגשים עם מנהלי משאבי אנוש בתוך הקמפוס כדי לשמוע איך הם רואים את מפת שוק התעסוקה המשתנה ומהם כלל הכלים שהם מחפשים בעובדים עתידיים, לא רק ברמת הידע אלא גם ברמת הכישורים האנושיים".
לקריאה והיכרות עם פרוייקט האינטרשיפ החדש שלנו המציע התמחות מקצועית בחברות הגדולות ביותר במשק הישראלי- לחצו כאן.
ולאחר שהבנתם את צרכי שוק המחר, כיצד מכינה המכללה למינהל את הסטודנטים אליהם?
"שוב התשובה טמונה בשילוב ידיים עם התעשייה. אנחנו מפגישים סטודנטים עם התעשייה כבר בתקופת הלימודים בעזרת סדנאות, סיורים, התמחויות, והרצאות על מנת שהסטודנטים יבואו מוכנים לשוק העבודה. במכללה למינהל מלמדים את הסטודנטים לחשוב קריירה כבר בתקופת הלימודים, כך שלראיון העבודה הראשון שלהם מגיעים הבוגרים כשהם כבר מכוונים, אחרי שכבר הבינו והתנסו בעבודה מעשית".
תוכלי לתת דוגמאות ספציפיות לשיתופי פעולה של המכללה עם התעשייה?
"אנחנו מקיימים מה שנקרא 'האקתונים' - סדנאות משותפות של התעשייה בקמפוס: למשל שיתוף פעולה שעשינו עם בנק מזרחי טפחות במסגרת לימודי כלכלה. ערכנו סמינר שמעביר הבנק בתוך תכנית הלימודים: כאשר הנהלת הבנק מביאה לסטודנטים פרויקט אמתי שהם מעוניינים ליישם, ואז הסטודנטים מקיימים סשן חשיבה במשך לילה שלם - 24 שעות או 36 שעות רצופות של חשיבה, ופותרים לארגון את הסוגיה. כמו בנק מזרחי טפחות, יש לנו עוד חברות שעושות איתנו את הסדנאות הללו מידי שנה, ומביאות לסטודנטים סוגיות שיווקיות, עיצוביות וכמובן שאלות של חדשנות והתמודדות עמה: בהאקתונים יושבים יחד סטודנטים חוצי תחומים: סטודנט למדעי המחשב, סטודנט לעיצוב וסטודנט לשיווק מציעים לחברה פתרון כולל תוך חשיבה על כלל האספקטים של הסוגיה. מניסיוננו הארגונים באמת יוצאים מורווחים מהחשיבה המקורית של הסטודנטים: לא רק שהם מרוויחים פתרונות יצירתיים לבעיות אמיתיות איתם מתמודד הארגון בשטח, אלא שבכירי הארגון מכירים קולות מובילים של דור העתיד".
האם הסטודנטים חווים את הארגונים 'מבפנים': לא ארגונים שבאים לאקדמיה אלא סטודנטים שמגיעים לארגון?
"כמובן שכן. בשנה שלישית אנו מקיימים את תכניות לידרס או אינטרשיפ: התנסות אמיתית וארוכת טווח בשטח. המטרה היא לאפשר לסטודנטים להיקלט בארגונים לתקופה מוגבלת של שלושה חודשים, יומיים בשבוע: במחלקות שונות: שיווק כספים, משאבי אנוש, מחלקה משפטית ועוד. הסטודנט מקבל מנטור בתוך הארגון שחונך אותו ומספר לו על עבודתו, הוא עובר תחנות שונות בתוך הארגון כדי להבין באמת מה זה אומר להיות מנהל פרסום, לעבוד ככלכלן מתחיל, או מה זה להיות אנליסט. כך, כבר בשנה שלישית של הלימודים, הסטודנט זוכה לחוות את התעשייה מבפנים, להבין לעומק את הכלים הנדרשים לכל תפקיד, וכמו כן: זוכה להזדמנות להשאיר רושם חיובי ובמצב אופטימלי: להיקלט בחברה בה התמחה עם סיום הלימודים.
תכנית ההתמחויות שלנו עובדת נפלא מאחר ושני הצדדים יוצאים נשכרים: גם אם הארגון לא קולט את הסטודנט בסוף התהליך, הוא בכל זאת התנסה וחווה. אפילו במידה והסטודנט מגיע למסקנה בהתמחות שזה לא מה שהוא רוצה לעשות, מבחינתנו זה כאילו הוא הבין מה הוא כן רוצה לעשות. גם לומר 'זה לא זה', זה צעד חשוב- למדת כבר בלימודים מה אתה לא רוצה, והתקדמת בצעד אחד להבנה מה מתאים לך. הארגונים מצידם יוצאים נשכרים מצעירים רעננים וחדורי מוטיבציה שמשתלבים בארגון, ומזהים טאלנטים חדשים לצרף לשורותיהם".
נשמע מרתק. אלו סטודנטים זוכים להשתתף בתכנית ההתמחויות? האם אלו רק סטודנטים מצטיינים?
"ממש לא. לא כל סטודנט עם ציונים טובים בהכרח יהיה עובד טוב. סטודנטים עוברים שלבי ראיון ומיון – גם מצד המכללה וגם מצד הארגון, הסטודנט צריך להוכיח שהוא ראוי לקחת חלק בפרויקט. אנחנו רוצים את הסטודנטים שמוכנים לתרום מעצמם, רעבים ללמוד ומוכנים להיות פרואקטיביים. לא מדובר רק בציונים, אלא בכישורים אישיים של רצון עז להצליח".
למעשה האופן שבו מתמודדת המכללה למינהל עם השינויים הצפויים בשוק העבודה הוא שיתוף פעולה והקשבה לתעשייה כבר בבניית תכנית הלימודים, והכנה מעשית של סטודנטים לצרכי התעשייה?
"בדיוק כך. המכללה עובדת בתפיסה של ניהול קריירה: לצד התמחויות וסדנאות משותפות עם התעשייה, הסטודנטים מקבלים אצלנו כלים לניהול קריירה, לבניית פרופיל, להתנהלות בראיון עבודה. למעשה מכינים את הסטודנט לתהליך הריאיון לארגון כבר בלימודים. המרצים שלנו, תכניות הלימוד, והאווירה הכללית במכללה מכוונים את הסטודנטים להכרות והבנה עמוקה של התעשייה וצרכיה המשתנים".