דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

ללמוד איך ללמוד: כל מה שצריך לדעת על למידה אקדמאית יעילה

למדו לתחזק את המוטיבציה לאורך זמן, תבינו שנדרשות מכם יכולות אחרות ותלמדו ליישם – יהודית נשרי מקוב, מנהלת תחום למידה בדיקאנט, מסבירה כיצד שונה הלמידה באקדמיה מהלמידה בתיכון ונותנת טיפים ללמידה יעילה

המפגש הראשון עם לימודים באקדמיה הוא מרגש ומלא התמודדויות חדשות. זו סביבה שונה לחלוטין מהמסגרות שבהן נתקלתם על היום, עם הזדמנויות רבות אבל גם עם דרישות אחרות.

כדי להתאקלם בסביבה הזו בהצלחה צריך ללמוד איך ללמוד. לא רק הדרישות הן ששונות, גם שיטת הלמידה שונה כמעט לחלוטין מזו שהייתם מורגלים בה בתיכון. היכולת ללמוד דברים חדשים ולהתמודד עם אופן למידה שונה, היא יכולת חיונית בעולם המודרני אך היא ניתנת ללמידה ולתרגול.

יהודית נשרי מקוב, מנהלת תחום למידה בדיקאנט, מסמנת עבורנו מספר נקודות מרכזיות שיעזרו לכם להתיידד עם סוג הלמידה השונה הנדרש באקדמיה:

1. אל תזניחו את המוטיבציה: כשמתחילים את הלימודים באקדמיה מגיעים במרבית המקרים עם מוטיבציה מאוד גבוהה. זו מסגרת חדשה, עם אנשים חדשים, נושאים חדשים, ובעיקר – תחום שאותו אתם ואתן בחרתם. עם זאת, צריך לזכור שמוטיבציה יכולה להישחק. עם התקדמות הלימודים, כתוצאה מהמהמורות שנתקלים בהן בדרך ולעיתים גם הכישלונות – המוטיבציה עשויה לרדת. צריך לדעת איך לשמר אותה אל מול המציאות. אחת הדרכים, למשל, היא לנסח לעצמכם חזון במשפט אחד, אותו כדאי אפילו לתלות במקום בולט בדירה שלכם, ואז כשתאבקו בתרגיל קשה או עבודה מתישה, תוכלו להרים את העיניים ולהיזכר במטרת העל שלכם.

2. למדו ליישם: אם בתיכון הייתם לומדים סיפור של עגנון או פרק בתנ"ך ונשאלים שאלות על הטקסט – באקדמיה המצב הוא אחר. אתם נדרשים להוכיח את ההבנה שלכם באופן שונה. באקדמיה תדרשו לנתח וליישם תיאוריות שלמדתם במסגרת עבודות ובמבחנים. הדרישה מכם תהיה לא רק להסביר את עקרונות התיאוריה – אלא ליישם אותה בניתוח של מקרים ספציפיים. היישום הזה הוא נלמד ופועל יוצא של תרגול מתמשך. גם במקצועות כמותיים, למשל בכלכלה, יסבירו לכם פעמים רבות את הפן התיאורטי ואתם תידרשו ליישם את ההבנה שלכם על בעיות חישוביות.

3. התרגלו לאנונימיות: בתיכון יש אווירה של היכרות ומוכרות, המורה פעמים רבות מכיר אתכם באופן אישי, יש אסיפות הורים בהם ההורים נפגשים עם המורים ועוד. באקדמיה, באופן טבעי, המצב שונה. המרצה פעמים רבות מעביר הרצאות בפני עשרות רבות של סטודנטים וסטודנטיות ולא יכול להיות מודע לקשיים של כל אחד ואחת. האנונימיות הזו מטילה עליכם את מבחן ההוכחה – אם תבלטו לטובה בשיעור- תשתתפו בדיונים, תשאלו שאלות – יש סיכוי טוב שהמרצה יזכור ויזהה אתכם. אבל, לאנונימיות יש עוד השלכות- עליכם לנהל את עצמכם בעצמכם. אם לא תגיעו לשיעור אף אחד לא ינזוף בכם אבל באחריותכם להשלים את השיעור בהקדם, וגם לוודא שההיעדרות לא תפחית מהציון שלכם בשיעורים עם נוכחות חובה. ואם לא הבנתם את החומר ולא ביקשתם עזרה – לא תקבלו אותה.

4. קחו אחריות: בהרצאות תקבלו מידע רב וחשוב – אבל אלה הן פיסות של מידע. האחריות המוחלטת שלכם ושלכן היא לקחת את החתיכות האלו ולהרכיב מהן תמונה שלמה – להפוך את המידע הזה לידע. כך, לדוגמה, ייתכן כי בהרצאות מסוימות תשמעו מושגים שמעולם לא נתקלתם בהם לפני כן. במצב כזה האחריות שלכם היא להעמיק את ההבנה במושגים האלו בין השיעורים/הרצאות ולבוא לשיעור הבא כשהידע כבר ברשותכם. אז אם לא הבנתם משהו – מצופה מכם להשלים את פערי הידע בעצמכם: אם זה באמצעות יו-טיוב, Chat GPT, שיחה עם חבר ללימודים, קריאה של חומרים נוספים, הגעה לשעת הקבלה של המרצה ועוד.

איך מיישמים למידה יעילה?

במכללה מציעים לסטודנטים ולסטודנטיות סדנאות שונות שמטרתם לסייע ביישום למידה יעילה. יהודית נשרי מקוב מעבירה כל תחילת סמסטר סדנה שנקראת "סודות ההצלחה באקדמיה", ובנוסף ישנן סדנאות שונות העוסקות בניהול זמן ומשימות, למידה אפקטיבית, אסטרטגיות זיכרון ולמידה לבחינות וניהול בחינות. יהודית נותנת שני דגשים עיקריים ללמידה יעילה:

1. ניהול, תכנון וארגון: תכנון וניהול נכון של הזמן יכול לעזור לשלב בין כלל המשימות שעומדות בפניכם. החיים של סטודנטים הם חיים מאוד עמוסים ולכן יכול מאוד לעזור לכם לייצר לוח זמנים שמשלב את כל הדברים שחשובים לכם – לימודים, עבודה, חיים פרטיים. לוח זמנים כזה חייב להתייחס לעוגנים – הדברים שלא ניתנים לשינוי כמו מועדי הרצאות ומשמרות בעבודה. סביבם תמקמו את שאר הדברים שחשובים לכם – חדר כושר, בילוי עם חברים ועוד. חשוב לכלול בלוח הזמנים הזה גם זמן ללמידה עצמית, כי אם לא מסמנים את זה בלו"ז – תמיד יצוצו דברים אחרים שיקרצו לכם יותר.

2. למידה פעילה: למידה אקדמית היא לא רק לשבת בהרצאות, ולהקשיב להן. לאורך כל תהליך הלמידה חשוב להיות פעילים למשל, לסכם את ההרצאות, להתכונן לשיעור הבא, לדון בחומר עם חברים, לנסות ולהבין מה אנחנו לא מבינים, להשלים את פערי הידע וכמובן – לתרגל.

אנחנו חיים בעידן בו הכל מהיר וזמין, אבל למידה אינה כזו – היא תהליך איטי ומתמשך. גם ללמוד איך ללמוד הינו תהליך מתמשך: חלקו קורה באופן ספונטני ואפילו לא מודע. עם הזמן כל אחד מבין מה הן השעות שבהן הלמידה שלו יותר אפקטיבית, למשל, מה סביבת הלימוד האופטימלית עבורו, האם מתאים לו ללמוד עם חברים או לבד ועוד.

כדי לשדרג עוד יותר את יכולות הלמידה, להעלות דברים נוספים למודעות, לבדוק איך אפשר ליישם כלים ללמידה אפקטיבית, יהודית מזמינה אתכם ואתכן לסדנאות הדיקאנט, ולמי שזקוק לכך, גם לייעוץ אישי בנושא.


יהודית נשרי מקוב, מנהלת תחום למידה בדיקאנט