Software as a Service (SaaS) – הכל מנוהל
Software as a Service (SaaS) (תוכנה כשירות) הוא מודל מחשוב ענן, המאפשר למשתמשים לצרוך שירותים ותוכנות המותקנים בשרתי צד שלישי כמו Amazon או Google.
דוגמאות נפוצות של שימוש במודל זה הן תוכנות לניהול קשרי לקוחות (כמו CRM ו-(Salesforce, תוכנות לניהול משאבי אנוש, תוכנות לניהול פרויקטים (כמו Trello), כלי שיתוף פעולה (דוגמת Slack ו-Microsoft Teams), דואר אלקטרוני ועוד.
אחד היתרונות המרכזיים של מודל SaaS הוא שהלקוח לא צריך להתקין את התוכנה על תשתיות ושרתים ייעודיים, וכך הוא חוסך השקעה ראשונית גדולה בפיתוח וברכישת חומרה. המודל מייתר גם את הצורך בשדרוגי תוכנה או חומרה יקרים, מאחר שהכול מנוהל על ידי ספק השירות. המשתמשים אינם חשופים כלל לתהליך הפנימי של השדרוג או אל מרכיבי התוכנה המשודרגים.
SaaS הוא מודל מודולרי, שבו המשתמשים יכולים בקלות להוסיף או להסיר תכונות או שירותים בהתאם לצרכים שלהם, מבלי לדאוג לדרישות התשתית. התשלום לשירותי SaaS הוא בד"כ באמצעות מנוי מתחדש (כל שבוע, חודש או שנה).
אחד החסרונות הבולטים של המודל הוא שהפתרון המוצע אינו מיועד ללקוח קצה מסוים, אלא הוא כללי ומספק את כל הלקוחות המשתמשים בתוכנה.