יום לקידום הנגישות להשכלה הגבוהה
כבר בכניסה לחנייה בדרך לכיתה, ועם עצירה אצל אולגה, חוו סטודנטים, סגל מנהלי ואקדמי, ולו למספר רגעים, את עולמו של סטודנט עם מוגבלות:
איך זה מרגיש כאשר תופסים לך את החנייה?
איך זה מרגיש כאשר המעבר לכיתה חסום?
למשש על מנת להבין את הכתוב כי אינך יכול לקרוא?
ברחבי הקמפוס הוצבו תחנות המדמות מוגבלויות שונות. כמו כן, פוזרו שלטים ומדבקות, עם עובדות שונות הקשורות לאנשים עם מוגבלות.
הוצבו כיסאות גלגלים והונחו מחסומים. סטודנטים ואנשי סגל צולמו כשהם מעבירים מסרים שונים בשפת הסימנים.
כמו כן, נערכו שתי הרצאות הקשורות בנושא: האחת של הסטודנט שגיא חבושה- "לבחור בחיים". שגיא, סטודנט למדעי ההתנהגות, עם מחלת דושן המרותק לכיסא גלגלים ומכונת הנשמה. והרצאה נוספת של טל קפלינסקי- "168 שעות של הפרעת קשב- גם במיטה הזוגית". טל מטפלת התנהגותית-קוגניטיבית, מאמנת מומחית להפרעות קשב, המעבירה גם סדנאות בדיקאנט.
"נגישות אינה רק רמפות, מעליות או שימוש בשפת סימנים. נגישות זו תרבות, הבנה מעמיקה שעיקר תפקידה של הרמפה לבנות גשר בין נשמות. מעלית נועדה לחבר בין אנשים שונים ושפת סימנים היא ביטוי עמוק לרצון למצוא דרכי תקשורת בין כל בני האדם. הנגשה אינה חובה אלא זכות ויש בכוחה לתקן עולם בתחומים רבים "(שר החינוך, הרב שי פירון).
ביום 25 באפריל 2013 פורסמו תקנות הנגישות לשירות. על פי התקנות, כל גוף המספק שירות לציבור חייב להתאים את נהלי עבודתו כך שיובטח בהם השירות לאנשים עם מוגבלות כחלק מקהל לקוחותיו, על מנת שיוכלו לקבל השרות באופן עצמאי, בטיחותי ומכובד. בין השאר מוטלת חובה על ספק השירות לרכוש אמצעי עזר כגון מערכות עזר לשמיעה, ולספק שירותי עזר הנדרשים לסוגי המוגבלות השונים. בנוסף, האדם המקבל את השירות יוכל לבקש לקבל את השירות באמצעי נגיש.
ברוח חוק זה, המסלול האקדמי המכללה למינהל, פועל רבות למען שיפור וקידום הנגישות- החל בפעילויות שונות שמטרתן העלאת המודעות לנושא, בקידום פרויקטים שונים כגון הנגשה פיזית וחושית של הקמפוס, ובאופן פרטני- בהנגשת תנאי הלימודים והיבחנות של סטודנטים עם צרכים מיוחדים.
נגישות מחייבת כל אחד מאתנו- מבחינה חוקית, מוסרית וחברתית ועניין זה מחייב את שיתוף הפעולה של כולנו.
יש עוד הרבה וגם הרבה תמונות אבל אעביר עוד שיפתח עמ' כזה.