דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

מידע על AI

GenAI (בינה מלאכותית ג'נראטיבית) מתייחסת לענף נרחב בתחום המחקר של הבינה המלאכותית (AI), המתמקד בפיתוח והבנה של מודלים שמסוגלים ליצור נתונים חדשים וייחודיים. מודלים אלו מתאמנים על מערכת רחבה של נתונים ומסוגלים להבין את המבנים, את הדפוסים ואת העקרונות הנמצאים בהם. לאחר האימון, הם מסוגלים ליצור תוכן חדש ומקורי המשקף את המבנה ואת הסגנונות שנלמדו, תוך שמירה על רמת איכות גבוהה.

 

כלי GenAI

בתקופה האחרונה, ראינו שלל שימושים בבינה המלאכותית הג'נראטיבית, מיצירת תוכן טקסטואלי, דרך יצירת אומנות דיגיטלית ועד ליצירת מוזיקה. נכון להיום יש הרבה מאוד כלים זמינים לשימוש. חלקם חינמיים אך יש לא מעט כלים בתשלום על פי אופי השימוש. רשימת הכלים מתעדכנת בכל יום בתוספת כלים חדשים ובשדרוג של הקיימים.

נהוג לחלק את הכלים לשלושה סוגים עיקריים:

TEXT TO TEXT

TEXT TO IMAGE

TEXT TO VIDEO

מאגר כלים מתעדכן

האתר הוא חיצוני אך מאפשר לכם לגלוש בין הכלים הממוינים לפי קטגוריות שונות כמו יצירה,הוראה ועריכת תוכן, שיתוף ותקשורת ועוד. כך תוכלו למצוא בקלות וביעילות את הכלים המתאימים לצרכיכם.

קישור לאתר

 

שימושים באקדמיה

אבל איך ניתן להשתמש בה במסגרת האקדמיה, ובמיוחד במסגרת צ'אטבוטים כמו GenAI? בפרט, כיצד יכולים מרצים לנצל את הטכנולוגיה הזו בצורה מועילה ומשמעותית? בהנחה שהצ'אטבוט מבוסס על מודלי AI ג'נראטיבים מתקדמים, ישנם מספר דרכים בהן מרצים יכולים להשתמש בו ולהלן מקצתן ממש:

  1. מתן תמיכה אקדמית: הצ'אטבוט יכול לסייע לסטודנטים במגוון שאלות על החומר האקדמי, מהן המושגים הבסיסיים ועד למתן דוגמאות לפתרונות של בעיות מורכבות.
  2. חומר למידה מתחדשים וחדשניים: הצ'אטבוט יכול ליצור דוגמאות חדשות לבעיות ולעזור לסטודנטים להבין את החומר מזוויות חדשות. ניתן גם לחדש בעזרתו את חומרי הלמידה ואת משימות הלמידה.
  3. יצירת שאלות בחינה: המרצה יכול לבקש מהצ'אטבוט ליצור שאלות בחינה ברמות קושי שונות על בסיס החומר הנלמד. ניתן גם לייצר מחוונים ואפשרויות בדיקה.
  4. תמיכה במחקר: הצ'אטבוט יכול לשרת ככלי חיפוש אקדמי מותאם אישית, המספק מידע אקדמי מעודכן ומהימן.

בנוסף לתרומה הרבה שיש עבור עבודת המרצים, יש לציין כי גם הסטודנטים עושים שימוש הולך וגובר ביכולות של צ'טבוטים. סטודנטים משתמשים בצ'טבוטים על מנת לאסוף מידע רלוונטי למטלות ועבודות, לקבל השראה ורעיונות לכתיבה, ואף ליצור טיוטה ראשונית של עבודה. יתרונות השימוש עבורם הם חיסכון בזמן הכנת העבודה, גישה מהירה למקורות מידע מגוונים, ויכולת להפיק טקסט כתוב ברמה גבוהה יחסית בפרק זמן קצר. עם זאת, השימוש מעלה סוגיות אתיות בנוגע למקוריות העבודות ומידת מעורבות הסטודנט בתהליך הכתיבה.

השימוש ההולך וגדל של סטודנטים בצ'טבוטים מחייב את המרצים להתמודד עם האתגרים הנלווים לכך. על המרצים לוודא שהשימוש בטכנולוגיה עולה בקנה אחד עם העקרונות האקדמיים וכללי האתיקה שהמכללה מפרסמת מפעם לפעם. לשם כך, המרצים יכולים לנקוט באמצעים שונים כמו הגדרת כללים ברורים לגבי השימוש המותר והאסור בצ'טבוטים, ומידת שילוב התוכן שהתקבל מהם בעבודות. בנוסף, חשוב לעודד מעורבות פעילה של הסטודנטים בתהליך הכתיבה ולא רק בהגשה הסופית. על המרצים להיערך לבקרה ומעקב אחר השימוש בטכנולוגיה ולוודא שהיא אכן משמשת ככלי עזר בלבד ולא כתחליף לכישורי כתיבה וחשיבה עצמאיים. 

רשות ההוראה והלמידה במכללה פועלת באופן שוטף להנגיש למרצים מידע מעודכן על כלי GenAI ודרכי השימוש בהם כעוזרי הוראה, וכן מפרסמת הנחיות והדרכות לשילוב מושכל של הכלים בהוראה ובלמידה עם הסטודנטים.