בחינות בעל פה בעידן ה-AI:
טכניקות להערכה יעילה ומהימנה
בהנחיית: ד"ר יוסי בר, ראש רשות ההוראה והלמידה
הסדנה מיועדת לחברי סגל אקדמיים המעוניינים ללמוד כיצד לבנות שאלון בחינה איכותי, לנהל את הבחינה בצורה מיטבית ולהעריך את הסטודנטים באופן מהימן והוגן.
האם הבחינות בע"פ מתעוררות לחיים בעידן ה-AI?
הבינה המלאכותית הכובשת את האקדמיה מאירה אתגרים חדשים בהערכה המאיימות על היושרה האקדמית.
ההשכלה הגבוהה ממשיכה לחוות טלטלות הקשורות לטכנולוגיה של הבינה המלאכותית הדורשת הערכה מחדש מתמשכת של נוהלי ההערכה.
כפי שראינו בסדנה הקודמת שעסקה בשיטות הערכה, מבין מגוון שיטות הערכה החדשות, מסתבר שבחינות בעל פה הן כלי שמגלם בחובו פוטנציאל גבוה מאוד לבדיקת תוצרי למידה ועמידה ביעדי ההערכה. לשמחתנו, במחקרים שנעשו לאחרונה, נמצא שסטודנטים ומרצים גילו אהדה גורפת לחוויית הבחינה בעל פה והמליצו על המשך השימוש בה למרות האתגרים המובנים בבחינה מסוג זה.
מבין נושאי הלימוד:
- מדוע בחינה בע"פ?
- מהם 5 האתגרים הייחודיים של הערכה בע"פ?
- מהם העקרונות המרכזיים בחיבור בחינה בע"פ?
- כיצד לנהל את הבחינה בצורה מיטבית?
- כיצד להעריך את הסטודנטים באופן מהימן והוגן?
- האם אפשר לצמצם את ההטיות המובנות בבחינה בע"פ?
- כלים מתקדמים להערכת תשובות הנבחנים
- מהם ההבדלים בניסוח השאלות בין בחינה בכתב לבחינה בע"פ?
- האם ניתן לערער על ציון בבחינה בע"פ?
8 השלבים לבחינה בע"פ – המודל האופטימלי:
בסדנה נציע את מודל 8 השלבים לביצוע בחינות בע"פ החל מקביעת מדיניות ברמה החוגית, דרך אופני הביצוע בכיתות קטנות ובכיתות גדולות, ועד הרכב ההערכה הסופית.
מבנה הסדנה:
הסדנה כוללת שני מפגשים. משך כל מפגש הוא שעה וחצי. המשתתפים יתבקשו לחבר 2 משימות לקראת המפגש השני.
מועד הסדנה:
אנו מזמינים את סגל המרצים להצטרף לחוויה לימודית מעמיקה, שתרחיב את אופקי ההוראה וההערכה של המשתתפים. זוהי הזדמנות מצוינת לרכוש כלים שימושיים לבחינות בעל פה, להתנסות בתהליך מקרוב ולשתף בידע וניסיון עם עמיתים במחלקה.