מהן הטעויות שיובילו אותך להצטיינות בהוראה?
בהנחיית: ד"ר יוסי בר, ראש רשות ההוראה והלמידה
משך הסדנה: יום אחד
המכללה למינהל
גישה חדשנית ללמידה מטעויות
השגיאות והטעויות מחוללות רגשות של תסכול, בושה, אכזבה ולעתים אף פוגעות בדימוי החיובי ובתחושת ההישג של הסטודנטים, בעיקר כשהן נחשפות באולם ההרצאות. תלמידי דור ה-Y רכשו ניסיון עשיר במשחקי מחשב המבוססים על ניסוי וטעיה. הם מנסים, נכשלים ומנסים שנית עד שהם לומדים מהי הדרך לפיצוח המשימה. אם כך, מדוע כשהם מגיעים לכיתה הם חוששים ונרתעים מטעויות?
הטעויות והשגיאות של סטודנטים בכיתה מעלות שאלות מאתגרות נוספות, למשל: למה סטודנטים טועים גם כאשר המרצה מסביר היטב את נושאי הלימוד? כיצד על המרצה להגיב לטעויות במהלך דיון בכיתה? האם להגיב לכל טעות? כיצד להתמודד עם טעויות בתרגילים ובמבחנים? האם כדאי להימנע מדיון בטעויות כדי לא להעצים את תחושת הכישלון והתסכול? האם דיון בטעויות יוצר אקלים לימודי הפוגע ביעילות הלמידה? כיצד לגרום לסטודנטים לחשוב מחדש על טעויות? והשאלה המרתקת ביותר היא האם המבחן הסופי בסמסטר הוא אכן מבחן סופי? כלומר, האם ניתן להמשיך את תהליך הלמידה לאחר הבחינה?
לשמחתנו, ישנן דרכים חדשות המחזקות את הגישה של הכרה בטעויות והפיכתן לחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים בקורס. הגישה החדשה פותחת אפיקים יעילים ביותר להתמודדות עם טעויות בתהליך הלמידה ומשלבת את הלמידה מטעויות כחלק מובנה ומתוכנן בסילבוס.
בסדנה נעסוק בתוכנית מקיפה ויסודית להתמודדות עם טעויות באופן היעיל והנכון ביותר, הן במישור הרגשי והן במישור הקוגניטיבי. בדרך זו הטעויות תשמשנה מנוף להבנה מעמיקה של הנושא הלימודי ולשיפור ההישגים.