תמצית הרצאה: ביג דאטה כמחולל תחרות
ד"ר עופר מילר, מייסד ומנכ"ל חב' ארטימדיה
חברת ארטימדיה נוסדה לפני כשנתיים והיא עוסקת בתחום הפרסום.
ארטימדיה פנתה לרשות ההגבלים העסקיים כדי לקבל היתר לאגד את אתרי החדשות והתוכן תחת קורת גג אחת לצרכי פרסום. "לאגד" נחשבת מילה גסה בתחום ההגבלים העסקיים. אך זו הייתה בקשה חריגה : הסיבה המהותית לאיגוד היא לא למנוע תחרות, אלא דווקא לאפשר תחרות בתחום. מדוע? משום שאתרי התוכן הישראליים כדוגמת וואלה ו ynet זקוקים לפרסום כדי להתקיים. אם כל הפרסום הולך אל ה"חזקים", כלומר ל- utubeלא יהיה לתוכן הישראלי דרך לשרוד. לכן, צריך פלטפורמה משותפת. הביג דאטה מאפשרת להקים פלטפורמה משותפת.
בשנת 2010 היו קיימים כ- 25 אתרי תוכן ישראלים באינטרנט.
ואולם בהדרגה, מול יו טיוב הגדולה, אנחנו רואים שאתרי התוכן הישראליים הולכים ויורדים בכמות הצפיות בהם, ויו טיוב עולה על כל שוק התוכן הישראלי.
כאן צריך לזכור: האתרים הישראלים מוכרים תוכן איכותי: יש כתבות, יש מידע שנאסף בדרך מקצועית, יש תוכן שנכתב על ידי כותבים מקצועיים.
לעומת זאת, ביו טיוב אנו מוצאים תוכן שמועלה לאתר על ידי גולשים. לכן, זהו תוכן פרטי, עצמי, והוא לא בהכרח איכותי, ובוודאי שלא מקצועי. יש חשיבות לעודד תוכן איכותי. גם בפייס בוק אנו מוצאים תכנים עצמיים שכל גולש מעלה לאתר, ללא סינון.
מקורות ההכנסה של אתרי התוכן הישראליים: פרסום. לצורך פרסום, אנחנו צריכים חשיפה של הגולש לפרסומת. קיימת חשיבות לטרגוט – להבין מי הוא הגולש ומה הוא מחפש.
הטרגוט נעשה על בסיס נתונים, וכאן משתלב הביג דאטה שמספק את הנתונים הרלבנטיים.
התשלום עבור הפרסום מתבסס על איכות הנתונים ונתוני איכות הם תלויי גודל. הגודל של בסיס המידע הוא משמעותי כדי לספק נתונים מלאים ומדויקים ככל הניתן. ככל שאתה יודע יותר, כך אתה יכול לטרגוט טוב יותר.
המפרסם משלם כסף על חשיפה איכותית ממוקדת – כמה הפרסומת רלוונטית לך הגולש, ומי אתה. לפי הנתונים המזהים אותך כרוכש, כך נכוון אליך את הפרסומת שמתאימה לך, שאתה תרצה לעיין בה, שבאמת חשובה לך.
הגודל של יו טיוב עלה וגדל – מלאי הצפויות באתר הזה גדל. במקביל, כמות ההכנסות של האתרים הישראלים ירדה כי הם לא היו גדולים ולכן גם לא היו איכותיים.
בפרסום: הגודל של בסיס המידע הוא הקובע!
זה הביג דאטה. הביג דאטה ניצח בנוקאאוט - הוא עלול לסרס את התחרות כי הוא מוציא מהשוק את הספקים הקטנים. הם לא יכולים לשרוד.
איך מייצרים תשתית לביג דאטה עבור ספקי התוכן הישראליים?
מאגדים את כל האתרים הישראליים, ואז ביחד אפשר להגיע למספרים שמתחרים ביו טיוב.
האם ההתאגדות הזו עוזרת לתחרות? כן.
האם תחרות אפשרית ללא בסיס נתונים מאסיבי? לא.
הביג דאטה – קיים. השאלה היא אם ניתן רק לגדולים ולחזקים ליהנות ממנו, או שנאפשר לספקים הקטנים לבסס תשתית שעליה הם יכולים לעבוד ולכן גם להתחרות, לטובת האינטרס של כולנו.