דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

תמצית הרצאה: על מדידה והבניה | פרופ' שיזף רפאלי - ראש המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה

ההרצאה התקיימה במסגרת כנס: BIG DATA פנינו לאן? - הזדמנויות וסיכונים

תופעת הביג דאטה משנה את כל סדרי חיינו מן היסוד.

הביג דאטה הוא היום המשאב הטבעי היקר שבונה עושר ומשנה מערכות יחסים גאו- פוליטיות ומעצב מחדש את מערכות היחסים האנושיות. הנתונים, הדאטה – הם הנפט של העידן שלנו– הם המטבע העובר לסוחר של ימינו. מדובר בכמויות אדירות של מידע, הנמדדות בערכים של מגה ועד יוטה, שקשה לבן אנוש להפנים ולהרגיש אותן ולקבל מושג אינטואטיבי מה זה באמת אומר.

קיים פער משמעותי בין כמויות המידע ההולכות ומצטברות לבין היכולת להפיק מהן ערך. מה אפשר לעשות עם כל כך הרבה נתונים? ללא ספק, ניתן לבצע דברים רבים באמצעות כמויות הנתונים האדירות שנאספות. ניתן לעשת ניתוחים ופילוחים רחבי היקף. המידע הוא למעשה בסיס לדמוקרטיה החדשה, שכן ביג דאטה זה גם טקסט שהציבור הרחב מייצר. האופטימיים רואים לנגד עיניהם את הערך העולה מהביג דאטה:
הטענה היא שניתן להשיג חיים טובים יותר באמצעות הביג דאטה, למשל כי הרפואה מותאמת אישית על בסיס המידע האישי הרב המגיע מהמשתמש.
הביג דאטה הוא היום השמן בגלגלי הכלכלה והמסחר.
האינטרנט של הדברים – כל הדברים שמתחברים אל הרשת – הדבר צפוי לאפשר לתת שירותים רבים יותר ונוחות רבה יותר למשתמש.
לביג דאטה ישנה השלכה ישירה על הביטחון האישי והלאומי, וכמובן – השלכה על הגשמה אישית והדרך שבה אנו צורכים פנאי.

שלושת ה V המפורסמים של הביג דאטה:

Volume – Variety – Velocity

קיימת אוזלת יד אנושית – יש לנו יותר נתונים ממה שאנו יודעים לעשות איתם דבר מה. שוררת מבוכה משום שאנחנו לא מצליחים להתמודד עם הכמות העצומה של המידע, המהירות והמגוון. צריך לזכור שהביג דאטה מורכב לא רק מטקסטים ומילים, אלא גם מתמונות ומצלילים.

ניתן להצביע על התפתחות האנושות לאורך הדורות:
מעולם של כלכלת ציד ולקט, עברנו לעולם של חקלאות, ומשם ולעולם התעשייה בעקבות המהפכה התעשייתית, והיום אנו בעולם של מידע. העובדים בתעשיית המידע הם היום המפרנסים של המשק (כמו הציידים של פעם), אך נדרשים להם כלים חדשים.

שימו לב: האדם בן זמננו נחשף ליותר נתונים ביום אחד מאלה שנתקלו בו אבותינו במשך כל חייהם! זהו שינוי מהותי. זו מהפכה דרמטית. זו מהפכה שלא היה כמותה מאז המהפכה התעשייתית. במונחים של ביג דאטה, המיליארד הוא מספר קטן. אנחנו נחשפים למונחים חדשים: מגה –גיגיה- טרה –פטה –אקסה –זטה - יוטה – האדם אינו יכול להפנים ולקבל תחושה נכונה, מה זו הכמות הזו. כולנו – כל המשתמשים ברשת – נמצאים תחת מעקב שוטף של קולטי המידע, ומייצרים הרים של נתונים.

ישנו מעבר של העולם ממימד מוחשי לעולם וירטואלי: העולם מתנהל היום בממד וירטואלי. המוחשיות נעשית פחות חשובה.
האפשרות לעשות "העתק הדבק" של ביטים המכילים מידע מוציאה אותנו מהעולם האמיתי, המוחשי, ומעבירה אותנו לממד אחר. עגבנייה אי אפשר לשכפל. שני קילו עגבניות שנופלים על הרגל – זה כואב פיסית. אבל מידע אפשר לשכפל בקלות. ומידע לא נופל על הרגל ולא מכאיב. יש שינוי בפיסיות של הדברים, בפיסיקליות שלהם.

גם שיטות המחקר השתנו: פעם הדגש היה על כתיבת הנתונים; היום אנו מתחילים עם הנתונים ומתוכם מחלצים את התוכן. בעולם של ביג דאטה – המחקר משתנה – כי ניתן לעבוד עם כל המידע, אין צורך להסתפק במדגם סטטיסטי.
בעידן של ביג דאטה, יש גם משמעות לחיזוי ולניבוי העתיד. בפרויקט ידוע של גוגל – בדקו מה אנשים חיפשו באינטרנט – למשל כמה אנשים בדקו את מחיר האקמול, כמה אנשים קנו אקמול, מתי הם קנו, מה הפרופיל של הרוכשים, וכד'. מתוך זה ציירו מפה של הופעת מגפות. על רקע הביג דאטה, התפיסה של המחקר האפידמיולוגי התהפכה. מתוך "מפקד" צרכני כזה – אפשר לנבא מגפות, אפשר לחזות מה יקרה.

ידוע הסיפור המפורסם של חברת טרגט שחשפה הריון של ילדה בת 15 לפי נתוני הצריכה שלה, מה היא קנתה. מתוך מה שהיא קנתה, ניתן היה להבין שהיא בהריון. נתוני צריכה יכולים להוות אינדיקציה למצב גופני. כלומר, לפי המידע שאני מזרים לרשת, ברכישות שלי, באינטראקציות שלי עם חברים בפייסבוק – אנחנו אלה שמייצרים את המידע, שמזרימים את המידע על מה שאנחנו עושים, מה אנחנו קונים, עם מי אנו מתחברים, על מה אנו מגיבים, מה אנחנו קוראים, במה אנו מתענינים. על זה מורכבת הטכנולוגיה שמאפשרת את איסוף המידע והניתוח שלו, ונוצרים הקשרים בין הפרטים של המידע לבין התוצאה. הקישור בין המידע הפרטי לבין יצירת ערך גרם לכך שהביג דאטה מחק את הפרטיות. אין מנוס מהמסקנה: הפרטיות מתה.

בעידן הביג דאטה, הידע הקיים מכפיל את עצמו במהירות הולכת וגוברת. לכן, השאלה כבר איננה איסוף המידע. המידע קיים והוא הולך ומתרבה. לכן, צריך להתמקד ביצירתיות. כאן מצוי צוואר הבקבוק האמיתי – מה עושים עם כל המידע שאוספים? לאן אנחנו לוקחים את המידע הזה? ומה עושים איתו?

המלצות קריאה>>

.Christian Rudder, Dataclysm: Who We Are (When We Think No One’s Looking), Harper Colins, 2014

.(Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think Paperback – March 4, 2014; by Viktor Mayer-Schönberger (Author), Kenneth Cukier (Author

.(Big Data, Little Data, No Data: Scholarship in the Networked World (MIT Press) Hardcover – January 2, 2015; by Christine L. Borgman (Author

.(Uncharted: Big Data as a Lens on Human Culture 1st Edition; by Erez Aiden (Author), Jean-Baptiste Michel (Author