המבנה והפרקטיקות המוסדיות של פלטפורמות מימון המון בישראל ובארצות הברית
מימון המון הוא מנגנון פיננסי מקוון ומבוזר, המאפשר לקשר בין יזמים הזקוקים להון לבין ציבור המתעניין ביוזמה ומוכן לתרום לה. השתתפות פוטנציאלית של תומכים רבים עשויה להגשים את חזון "עושר הרשתות" שניסח יוחאי בנקלר, הגורס שהרשת מאפשרת שילוב מעגלים רחבים יותר במערכת הכלכלית. מחקר זה בודק את התפקיד של שני גורמים בעיצוב סיכויי ההצלחה של פרויקטים במימון המון. גורם אחד הוא גאוגרפי: המידה שבה מיקומו הפיזי של הפרויקט קשור לסיכויי ההצלחה לגייס מימון מההמון (כלומר, לעמוד ביעד הגיוס שהיזם קבע לפרויקט מראש). הגורם השני נוגע לחשיבות פעילותם של המתווכים בהצלחת הפרויקט – הפלטפורמה עצמה, תקשורת המונים ומדיה חברתית – בהצלחה של פרויקטים.
בארצות הברית המחקר מלמד שלפלטפורמה יש נטייה רבה להמליץ על פרויקטים הממוקמים במרכזי תרבות מבוססים, וכי המלצה של הפלטפורמה מנבאת היקפי מימון גבוהים. בישראל אספנו נתונים על אודות מימון פרויקטים בשלושה תחומים – יזמות אזרחית, מסחר ותרבות. יזמות אזרחית נוגעת, למשל, למימון יוזמות חקיקה בכנסת או להקמת מרכז שישרת קהילה מסוימת. פרויקטים מסחריים נוגעים לשיווק מוצרים במגוון תחומים כולל אופנה, משחק וטכנולוגיה. פרויקטים בתחום התרבות מתמקדים בהפקת הופעות וביצירות מסוגים שונים. ניתוח הנתונים מצביע על כך שלמיקום הגאוגרפי של הפרויקט יש זיקה למידת ההצלחה לגייס מימון, וזאת במיוחד בפרויקטים בתחום היזמות האזרחית והמסחר. ככל שפרויקט יזמות אזרחית או פרויקט מסחרי ממוקם במיקום מרכזי יותר (בקרבה גדולה יותר לתל אביב), כך סיכויי ההצלחה שלו לגייס הון גדלים. לעומת זאת, אין עדות לכך שהצלחה של פרויקטים לגייס מימון בתחום התרבות קשורה למיקומם. בדומה לארצות הברית, נמצא שפרויקטים שהפלטפורמה בוחרת לקדם באתר נהנים מהצלחה פיננסית רבה יותר. אולם בשונה מהמצב בארצות הברית, הפלטפורמה הישראלית נוטה להמליץ יותר על פרויקטים בפריפריה מאשר במרכז. המחקר דן בממצאים אמפיריים אלה ומציע דרכים לרתום את מנגנון מימון ההמון לטובת האינטרס הציבורי.
למעבר לקובץ PDF עם המאמר המלא, לחצו >
Roei Davidson, The Structure and Institutional Practices of Crowdfunding Platforms in Israel and the United States
Crowdfunding is an online distributed financing mechanism that connects entrepreneurs and the public. This study examines the role of two factors in influencing the success of crowdfunding projects. I examine the role physical location may play in determining the likelihood that a project will succeed in raising sufficient from the public, as well as the importance of intermediaries – the platform itself, social media and mass media – for this funding approach. To explore these questions, I collected online data on crowdfunding projects in both countries and subjected them to a statistical analysis. In the United States, the crowdfunding platform tends to promote projects located in urban hubs and these promoted projects are more financially successful. In Israel, we find that the crowdfunding of civic and commercial projects is easier for entrepreneurs located in urban hubs than those located in the periphery. In other words, distance – even in a small country like Israel – is an important factor. Furthermore, projects promoted by the Israeli crowdfunding platform tend to be more successful. In contrast to the American case, the Israeli crowdfunding platform tends to promote projects based in the periphery more than those in the center suggesting that platforms can play a role in making crowdfunding a more even playing field.