כוחו של ההמון בפלטפורמות הדיגיטליות של הכלכלה המשתפת
הכלכלה המשתפת היא אחת החידושים המסקרנים ביותר בכלכלה הדיגיטלית. היכולת המוגברת לבצע עסקאות באמצעות פלטפורמות שיתוף דיגיטליות יצרה סוג חדש של משאבים בעלי פוטנציאל של שבירת מבני שוק מסורתיים והגדלת ההיצע של מוצרים ושירותים חדשים. בה בעת, כלכלת השיתוף עשויה, במצבים מסוימים, גם לפגוע ברווחה החברתית. רבות נכתב על אודות היכולת של פלטפורמות שיתופיות להשפיע על תנאי השוק. מחקר זה מתמקד בשחקן אחר, אשר לעיתים קרובות אינו זוכה לתשומת לב, אך עשוי להיות לו תפקיד חשוב בעיצוב מבנה השוק והתנהגותו: קהל המשתמשים בפלטפורמה המציע שירותים או צורך אותם דרכה. מחקר זה מבקש לאתר את השפעותיו של קהל זה על התנהלות הכלכלה המשתפת ולזהות פתרונות מבוססי שוק או רגולטוריים להגדלת השפעותיו החיוביות על הרווחה החברתית, תוך צמצום השפעותיו השליליות.
המחקר מורכב משלושה חלקים: חלקו הראשון בוחן את המאפיינים הייחודיים של הכלכלה המשתפת, לרבות הטכנולוגיה ודפוסי הביקוש המאפשרים את קיומה, תוך התמקדות בהשפעות הפוטנציאליות של הכלכלה המשתפת על כלכלה קטנה דוגמת ישראל, שבה חסמי כניסה טבעיים גבוהים הובילו לרמת ריכוזיות גבוהה ברבים משווקיה. חלקו השני מתמקד בהשפעות קהל המשתמשים על הכלכלה המשתפת, לרבות השפעתו על גודלן של פלטפורמות שיתופיות, ויכולתו לשנות תנאי שוק חיצוניים כמו גם הסדרים פנימיים של פלטפורמת השיתוף. החלק השלישי בוחן אם יש הצדקות להתערבות רגולטורית בפעולותיו של קהל המשתמשים, ואם כן – כיצד. לשם כך מנתח המאמר את ההשפעה של התנהגות קהל המשתמשים בכל אחת מהדרכים שנסקרו לעיל על הרווחה החברתית. כפי שהמאמר מראה, קהל המשתמשים יכול להשפיע על הרווחה החברתית הן לחיוב והן לשלילה. המאמר מנתח את השימוש בכלים רגולטוריים – הן עקיפים והן ישירים – כדי להגדיל את ההשפעה החיובית של קהל המשתמשים על הרווחה החברתית. כך, למשל, נבחנת התייחסות החוק לאפשרות של שיתוף פעולה בין צרכנים תוך יצירת כוח קנייה, כדי להגביל את כוחו המונופוליסטי של בעל פלטפורמה, וכן לאפשרות של המשתתפים בפלטפורמה לפעול באופן משותף כדי למנוע החלה של כללים אשר צפויים לפגוע רבות ברווחתם.
למעבר לקובץ PDF עם המאמר המלא, לחצו >
Michal S. Gal, The Power of the Crowd in the Sharing Economy
Much has been written on the ability of sharing platforms to affect market conditions. In this research we focus on another piece of the puzzle, one which is often overlooked but can play a significant role in shaping market structure and conduct: the users of the platform – whether suppliers or consumers (hereinafter jointly or severally: “the crowd”). As will be shown, the power of the crowd can both positively and negatively affect social welfare. Accordingly, this paper seeks to recognize the effects of crowd power and identify both market-based as well as regulatory solutions capable of increasing its welfare-enhancing qualities, while reducing its negative impact.
To do so, the study develops in three stages. The first part explores the welfare effects of the sharing economy on the crowd. This serves as a basis for the second part, which focuses on the role of the crowd in shaping sharing platform markets. The third part then explores the potential role, as well as the limitations, of regulation in ensuring that crowd actions increase welfare. As will be shown, the current legal framework which regulates crowd actions may limit the realization of some of the potential positive effects of social platforms. In particular, new thinking may be needed with regard to rules regulating the use of crowd power to counteract a dominant sharing platform’s market power.