ההשפעה של חדירת התחבורה הציבורית ליישובים הערביים בישראל על חינוך ותעסוקה
מחקרנו בוחן את ההשפעה של חדירת התחבורה הציבורית ליישובים ערביים על שוק העבודה (השתתפות, היקף התעסוקה ושכר) ורכישת השכלה גבוהה תוך הדגשת ההבדלים המגדריים. במחקר אנחנו מבצעים הערכה מקיפה של רפורמת התחבורה הציבורית שהשיק משרד התחבורה בשנת 2007. המחקר מאפשר להעריך אם ההשקעה בתשתיות תחבורה ציבורית מצמצמת פערים בשוק העבודה ורכישת השכלה בין האוכלוסייה הערבית לבין האוכלוסייה היהודית.
רכישת הון אנושי כרוכה בהשקעה של זמן, השקעה שלעיתים היא על חשבון עבודה בשכר בטווח הקצר. פרטים הבוחרים בהשקעה זו מניחים שההשקעה תניב תשואה משתלמת בעתיד. המחקר שלנו בוחן את סוגיית הבחירה בין עבודה בשכר לבין רכישת השכלה גבוהה, בעיקר בקרב צעירים ערביים. בחינת סוגיה זו מתאפשרת הודות לנתונים מפורטים על אודות קווי האוטובוסים המבחינים בין קווי אוטובוס המחברים יישובים ערביים ליישובים יהודים שיש בהם אפשרויות תעסוקה אך לא מוסדות להשכלה גבוהה, לבין קווי אוטובוס המחברים יישובים ערביים ליישובים יהודיים שבהם מוקדי תעסוקה ומוסדות להשכלה גבוהה.
אנו מוצאים שקווי אוטובוסים המחברים את היישובים הערביים למוקדי תעסוקה בלבד מביאים לעליית שיעורי התעסוקה בעיקר בקרב גברים צעירים שהעדיפו עבודה שהפכה להיות זמינה על פני רכישת השכלה. לעומת זאת, מחיבור יישובים ערביים למוקדי תעסוקה וגם למוסדות להשכלה גבוהה לא נצפה שינוי בתעסוקה אך ההסתברות של גברים צעירים להשתלב במוסדות להשכלה גבוהה עלתה. עבור נשים צעירות נצפתה, בתנאים מסוימים, בשנתיים הראשונות לאחר חדירת תחבורה שמקשרת אך ורק למוקדי תעסוקה ירידה סימולטנית בהשתתפות בשוק העבודה וברכישת השכלה. עם זאת, לאחר יותר משנתיים מחדירה ראשונית של קווי אוטובוס, אנו מוצאים תחלופה בקרב נשים צעירות בין תעסוקה לרכישת השכלה. על פי מדד מסורתיות שבנינו לצורך המחקר נצפה אפקט שלילי חזק יותר בתקופה של עד שנתיים מחדירה ראשונית של תחבורה ציבורית על ההשתתפות בשוק העבודה עבור נשים ביישובים מסורתיים יותר. לכן, ככל הנראה ההשתלבות הנמוכה של נשים ערביות בשוק העבודה ובמוסדות להשכלה גבוהה אינה נובעת רק ממחסור בתשתיות פיזיות אלא גם מחסמים תרבותיים שחזקים יותר ביישובים מסורתיים יותר.
למעבר לקובץ PDF עם המאמר המלא >>
Aamer Abu-Qarn & Shirlee Lichtman-Sadot, Connecting Disadvantaged Communities to Work and Higher Education Opportunities: Evidence from Public Transportation Penetration to Arab Towns in Israel
Disadvantaged communities are often geographically segregated from opportunities for employment and higher education. Increasing access can result in substantial welfare gains, but it can also affect the choice faced by young adults between investing in higher education or working for pay. We evaluate the introduction of bus services to Arab towns in Israel. These services substantially and differentially increased the disadvantaged population’s access either to work only or to work and higher education opportunities. Exploiting the variation that different bus line connections have created in the cost of schooling, we find that young adults’ responses are consistent with a tradeoff between investing in higher education and working for pay. For females, under certain circumstances, there is a simultaneous decrease in both labor market and educational attainment outcomes. We argue that this is due to a combination of a household income effect and social stigma that is associated with female participation in the labor force. Our results demonstrate the importance of accounting for potential reductions in educational attainment when expanding work opportunities for disadvantaged communities and show that traditional barriers can play a large role in female integration into the labor market.