דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

Hacking the Future

מה הוא ה-Futurism, כיצד הוא שונה מעתידנות, ומדוע הוא צובר תאוצה בעולם העסקי?

אנשים מאז ומעולם ניסו לחזות את העתיד. הניסיונות והתנועה שנוצרה בעקבותיהם הפכו בעידן המודרני לתחום מקצועי מבוסס ולדיסציפלינה מפותחת הנלמדת באוניברסיטאות ועושה שימוש בכלים, מתודות ומודלים סדורים.

Futurismאינו מה שנהוג לכנות בארץ "עתידנות" או "טרנדולוגיה", הוא הרבה מעבר לכך. למעשה, ניתן לזהות את שורשיו עוד בזרם אומנותי וחברתי שהתפתח בתחילת המאה ה-20, וחלחל לעולמות תוכן נוספים. בשנים האחרונות זהו תחום מפותח בו נעשה שימוש רב בעולם העסקים בעיקר באירופה ובארה"ב, וכעת מתחיל להיות מוכר יותר אף בישראל.

איך זה עובד? באמצעות חשיבה ביקורתית, שיטות וכלים שנבנו והתבססו במקרים שונים לאורך זמן אנחנו בוחנים נתונים בתחומים שונים ומפתחים את תמונת העתיד המתבקשת. במסגרתה ניתן לפתח תרחישים שונים ולגזור אסטרטגיות פעולה לאחור אשר מהן ניתן לייצר תכניות פעולה עסקיות ופעולות ממשיות. כך, לצורך הדוגמה, אם נבחן את תעשיות הרכב, המזון, האנרגיה וכדומה - נפתח תרחישים אפשריים לגבי ההתפתחות של כל אחת מהן בעשורים הבאים, המביאים בחשבון גורמים רבים כגון מגמות בתחום המסוים ובתחומים אחרים, התפתחויות טכנולוגית, השלכות חברתיות, פוליטיות ועוד. בהתאם לתרחישים אלה נגזור תכניות פעולה מדויקות עבור שחקנים בכל אחת מהתעשיות האלו כיום.

בהצגת נקודת זמן עתידית, יש לנו את היכולת לשקף אותה לפרטיה לגורמים הרלוונטיים ולהצביע על הכיוונים בהם ניתן לפעול עתה. כך לפעמים אנו מגיעים למסקנה כי צריך להתמקד בתחומי פעולה מסוימים, לפתח כיווני פעולה אחרים, להיכנס לתחומים חדשים או להרחיב מאוד קיימים.

דוגמה לתהליך כזה עבר הבנק הרוסי SberBank, הבנק הגדול ביותר ברוסיה שלו גם פעילות רחבה באירופה. כתוצאה מבחינת המגמות המתפתחות בעולם והבנת תמונת העתיד הוחלט לשנות את ייעוד הבנק באופן דרסטי. המודל העסקי של הבנק לקראת 2030 מתמקד מעתה באופן סדור בתחום ה-E-Commerceופחות ופחות בתחום הבנקאות המסורתי. כתוצאה מכך הבנק אף ביצע רכישות ושיתופי פעולה אסטרטגיים משמעותיים.

באירופה כאמור תחום ה-Futurism על ענפיו השונים מפותח הרבה יותר, הוא נלמד באוניברסיטאות ובמסגרות מקבילות, נערכים כנסים קשורים ופעילויות שונות וישנן חברות לא מעטות המספקות שירותים שונים בתחום כגון מחקר, וייעוץ אסטרטגי - עם זאת בארץ התחום עדיין בחיתוליו.

איך אני הגעתי לתחום? אי שם ב-2010 במהלך לימודי התואר השני חקרתי את ה-Bitcoin, עולם המטבעות הדיגיטליים והבלוקצ'יין. כאחד החוקרים הראשונים בעולם בתחום הוזמנתי להשתתף בכנסים רבים ברחבי העולם ולייעץ לפרויקטים רבים שעסקו בתחומים שונים. הפעילות הרבה והמואצת כמו גם העיסוק הממשי במיזמים חדשניים ביותר הביאו אותי להיכרות מעמיקה עם עולם החדשנות הגלובלי. זכיתי להיחשף לגל עצום של חדשנות, לרוב קיצונית ומשבשת ו-וודאי קוראת תיגר ובכל רחבי העולם. מאוחר יותר, ניסיון משמעותי זה הביא אותי לעבוד בגרמניה כמומחה, בחברות העוסקות ב-Futurism ולהוביל פרויקטים חדשניים בתחומים שונים כגון פיננסים, תחבורה, לוגיסטיקה, אנרגיה, כימיקלים ועוד. כיום, הניסיון הרב שצברתי בתחום זה אפשר לי לפתח וליישם אותו בארץ, וזאת תוך תמיכה ושיתוף פעולה משמעותי עם חברה גרמנית מובילה בתחומה.

יותר ויותר עסקים מבינים כי התמקדות בכאן ובעכשיו אינה מספיקה. בעזרת הבנה מעמיקה של מגמות ארוכות טווח בתחומים שונים ויצירת ההקשרים ביניהן ניתן לזהות אפיקי צמיחה חדשים, לקבוע מטרות מעודכנות ולהביא לתהליכים משמעותיים - לעבר יעדים ברורים שערכם בצידם מונח, עבור כל עסק באשר הוא. הבנת תמונת העתיד היא אפוא שכבת התשתית לפעולות אסטרטגיות מחוללות עתיד, מונחות ומדויקות.

על הכותב: עו"ד ליאור זקס, בוגר תואר ראשון בביה"ס למשפטים של המכללה למינהל, ותואר שני מהפקולטה למשפטים של אוניברסיטת ת"א, לשעבר מתרגל/מרצה רב-פעלים, מנהל מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה, עורך המשנה לשעבר של כתב העת "המשפט". מראשוני חוקרי תופעת הכסף הדיגיטלי בעולם ומחלוציה ומקדמיה מראשית ימיה. 'Initiator' בהווייתו ו-Co-Founder של חברת Plan F, פירמת בוטיק ל-Futurism, מחקר וייעוץ אסטרטגי – דיסציפלינה עולה ומתהווה בעולם העסקים.

לשאלות ופנייה לליאור, תוכלו לשלוח מייל בכתובת: lior@planf.co.il.