דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

שיחה על הדרך עם תומר צוקר

עם רקורד של מעל 20 שנה בתפקידים בכירים בחברות טכנולוגיות בינלאומיות, Head of Partner Marketing ב-Amazon Web Services תומר צוקר מאמין שכדי לנהל אנשים בצורה אפקטיבית חשוב להקשיב וגם להתבונן פנימה, ומסביר למה מיתוג עצמי הוא לא שיווק עצמי

בוגרים מראיינים בוגרים - בפינה הזאת אנו מחברים בין בוגרים צעירים המראיינים בוגרים שעשו דרך מקצועית ענפה. הבוגרים שנמצאים היום בעמדות מפתח, משתפים ועונים על שאלות מקצועיות וגם אישיות ופותחים לנו צוהר לדרך ולעשייה שלהם עם הרבה השראה.

*****

תומר צוקר, Head of Partner Marketing ב-Amazon Web Services AWS, הוא דמות בכירה בתעשיית ההייטק הישראלית, עם רקורד מגוון של עשייה הכוללת גם עשייה חברתית. ולמרות זאת - הוא ממעט להתפאר בהישגים הרבים שלו. עבורו, עסקים צריך לעשות בענווה. תומר, אב לשתי בנות - רוני וגלי ונשוי למיטל, למד במכללה תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות בשיווק ובמערכות מידע, ו-MBA עם התמחות בשיווק. בעבר אף היה מתרגל במכללה ומנטור בתוכנית Novus, וכיום נוטל חלק כמנטור בתוכנית Forward. בחרתי לראיין את תומר כי התחברתי לרקע המקצועי שלו וכי שמעתי עליו דברים חיוביים מאנשים שאני מאוד מעריכה. מכיוון שאני מתגוררת באירלנד, השיחה בניינו היתה טלפונית.

את הקריירה שלו בעולם הטכנולוגי התחיל לפני כ-20 שנה, בסטארטאפ ישראלי. התפקיד הבא שלו היה ב--MSN של מיקרוסופט שם שימש בתפקידי פיתוח עסקי וניהול לקוחות. "פעם, היה צריך להסביר למפרסמים ולחברות למה אינטרנט זה טוב ומה זה פרסום דיגיטלי. קשה לדמיין את זה היום", הוא אומר. במיקרוסופט הוא בילה מעל ל-12 שנים, בתפקידים מגוונים בתחומים של מכירות ושיווק, כולל הובלה של יחידה עסקית. בין השאר עסק תומר בניהול לקוחות ובבניית ערוצי שיווק ותוכן. "זה היה בית ספר מצוין" הוא מספר, "הייתי צריך להבין תהליכי מכירה, להתמודד עם התנגדויות של לקוחות, לטפל בהזמנות, ללמוד להבין בהסכמים מסחריים ועוד. זו היתה עבודת מכירות טהורה. אני מאמין שהניסיון שצברתי בעולם המכירות הפך אותי למנהל שיווק טוב יותר וממוקד יותר", הוא מספר. אחרי התקופה במיקרוסופט, תומר עבר ל-IBM, תחילה לחטיבה הטכנולוגית ובהמשך לחטיבת פתרונות התוכנה, שם שימש כמנהל הפעילות העסקית בתחום אבטחת המידע והסייבר. אחרי שש שנים ב-IBM קיבל הצעה מ-Amazon Web Services, בה הוא עובד כיום.
בתפקידו הנוכחי תומר מנהל שיווק של תחום השותפים ב- Amazon Web Services, והוא חלק מקבוצה שמובילה את תחום ה-Partner Marketing באירופה, המזה"ת ואפריקה (EMEA). בנוסף הוא מנטור בתחום השיווק באקסלרטור של החברה. בכובעו זה הוא מסייע לחברות סטארטאפ ישראליות בשלבים מוקדמים של הפעילות לחדד את תכניות השיווק שלהן, וזאת כחלק מהמעטפת העשירה שהם מקבלים בתכנית.

במהלך שנותיו כמנהל שיווק וכמנהל מכירות, תומר עבד עם מגוון לקוחות עסקיים, ממגזרים שונים ומתעשיות שונות. ובאופן טבעי הוא פגש אנשים רבים מתחומי עשייה שונים ומתרבויות שונות. כמי שחיה באירלנד ועובדת מול מגוון תרבויות, עניין אותי לשמוע את הזווית שלו על עבודה בתעשייה גלובלית - כיצד עובדים מול תרבויות שלא הכרת קודם לכן ואיך מנהלים קשרים כאלה, בעיקר ברמה המקצועית. "אלה דברים שלומדים כל הזמן", הוא אומר, "לרוב יש גם הדרכות פורמליות, אבל אני חושב שזה בעיקר לימוד שנעשה באמצעות צפייה באחרים וגם לימוד עצמי. אירופה, למשל, היא יבשת מאוד מגוונת, יש הרבה שוני בין גרמניה לצרפת. אני חושב שאחד הדברים שצריך ללמוד ליישם הוא קודם כל - ענווה. לבוא עם ענווה, ולכבד תרבויות אחרות".

סיפרתי לתומר שכשהגעתי לאירלנד, הכנסתי את כל האנרגיה והרוח הישראלית שלי לעבודה, ולמרות ההספק והקידום המהיר - הדברים לא הלכו חלק. תומר נתן את הזווית שלו למדוע דברים כאלו יכולים לקרות: "לפעמים חלק מהישראלים חושבים שהם יותר טובים מכולם, אבל זו קצת יהירות. באיזשהו מקום החשיפה לתרבויות אחרות מלמדת שיעור בצניעות, ומאפשרת להבין שאנחנו לא החכמים היחידים בעולם. זאת הזדמנות לנסות ולקחת את הדברים הטובים מכל תרבות. צוותים חזקים הם באמת אלו שנהנים מ-diversity, גם בהיבט התרבותי. אפשר לקחת מכל מקום את המיטב עם הרבה הקשבה, התבוננות ולימוד".

בתור מי שמילא תפקידים מגוונים בחברות המובילות בעולם, עניין אותי לשמוע מה תומר חושב שסייע לו להתקדם. לדבריו, השלבים הראשונים כאשר נכנסים לארגון זה שלבי לימוד, בהם לא צריך לנסות להטביע חותם מהר. "כדאי ללמוד המון לפני שפועלים. מה סוג התקשורת הנהוגה - מיילים? וידיאו? מה מקובל? מה הטון והסגנון של הכתיבה? בתפקידים ראשונים בתחילת הקריירה, או כשנכנסים לארגון חדש, חשוב לדעתי לנסות למפות את התפקידים, היעדים, זרימת הדיווח, מהם גבולות הגזרה בתפקיד", הוא אומר, "אם ישנן בארגון תכניות מנטורינג מומלץ להשתלב גם בהן. אפשר להפיק מכך הרבה מאוד ערך. בשורה התחתונה, המילה פה היא רגישות. נדרש למצוא את האיזון המאוד מאוד דק בין החברה, הקבוצה או הצוות לבין ה'אני'. במקומות שהאיזון לא קיים - אלו המקומות שיכולים להיות חיכוכים".

באופן טבעי, כשאנחנו מגיעים למקום עבודה חדש, אנחנו רוצים לבסס את עצמנו ולהביע את היכולות שלנו כבר מתחילת הדרך, למתג את עצמנו. תומר אומר שחשוב להבין מה המשמעות של מיתוג אישי ולא להתבלבל בינו לבין שיווק עצמי. "מיתוג אישי טוב מגיע ממקום שנותן ערך, ערך לאנשים, לקולגות וערך לארגון. יש פה תהליך של חידוד המטרות - מה לתקשר, למי לתקשר, מתי לתקשר. לתת הוקרה לאנשים שמגיע להם קרדיט. ולצד הכל, לזכור שארגונים מורכבים מאנשים ולאנשים יש צרכים, רגשות ורצונות. לכן כל כך חשובה מודעות בינאישית והתבוננות פנימית - זה מה שיכול לעשות את הבדל בין מיתוג מקצועי מדויק ואפקטיבי לבין מיתוג מקצועי שיעשה שירות רע".

תומר מכיר בחשיבות הרבה של נטוורקינג, ודאי שבישראל, וחושב כי הרשתות החברתיות הם כלי מצוין בהיבט הזה ונכס מדהים עבור אנשים וחברות. כחלק מהתפיסה הזו, הקים לפני כחצי שנה את Linkers, קהילת לינקדאין ייחודית שעוסקת ב...לינקדאין. תומר, ושותפו להקמת הקהילה, גיל כוכבי, יועץ בכיר בתחום הדאטה ואוטומציה של תהליכי שיווק, הקימו את הקהילה מתוך צרכים שהם זיהו שנוצרו במהלך מגפת הקורונה. "עם פרוץ המגפה, הרבה אנשים מצאו את עצמם בפרשת דרכים תעסוקתית, ולצד זה - הרבה משתמשים שלא היו פעילים באופן קבוע ופתאום גילו מחדש את הלינקדאין", הוא מסביר, "בעבר לינקדאין שימשה בעיקר אנשי מכירות ואנשי גיוס בכדי למצוא לקוחות ומועמדים. היום היא כלי עבודה מקצועי לכל דבר ועניין. בין אם לצורך מעקב אחרי תכנים שרלוונטיים לעיסוק של כל אחד ואחת, בין אם ככלי לשמור על קשרים מקצועיים או להעניק ערך לאנשים מהקהילה העסקית שלכם. זאת תפיסה מוטעית שלינקדאין מיועדת בעיקר לחברות טכנולוגיות ואחת ממטרות Linkers היא 'לשחרר את העניבה' של לינקדאין ולהנגיש את הפלטפורמה לקהל הרחב"

מהשיחה עם תומר גיליתי זווית שונה על עולם העסקים והצטיידתי בכלים ורעיונות חדשים. לפעמים כדאי לנו לעצור ולהבין שיש דרך לעשות דברים בזירה העסקית, שחשוב להבין שאנחנו צריכים קודם כל להתבונן פנימה, להבין את הערך שאנחנו מביאים איתנו לפני שאנחנו פועלים ולפתוח את העיניים והאוזניים כדי לשמוע אחרים, לספוג ולהחכים.

*****

כתבה, גלי בלילי - עוסקת בפיתוח עסקי ומכירות בחברת Zendesk בדבלין. עובדת מול סטארטאפים וחברות ישראליות ואפריקאיות. בעבר ניהלה את קהילת המתנדבים של Wize וחברה גם לפעילות העסקית של הארגון. כיום מסייעת למחפשי עבודה פוטנציאליים לפני כניסתם לתעשיית ההייטק הישראלי. גלי היא בוגרת תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני, בהצטיינות. בעבר עסקה בתרגול סטודנטים בבית הספר למינהל עסקים ומדעי ההתנהגות במכללה.