דלג לתפריט ראשי דלג לתוכן העמוד דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)
לרישום ומידע נוסף השאירו פרטים

האיש שהכניס את המילה "נגישות" ללקסיקון

יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת "נגישות לישראל" ובוגר המכללה למינהל, מספר איך מייצרים שינוי חברתי תוך שימוש במודל עסקי

את עמותת "נגישות לישראל" אין כמעט אדם שלא מכיר, אך סיפור הקמתה של העמותה ששינתה את השיח בישראל בכל הנוגע לאנשים עם מוגבלויות - מוכר הרבה פחות.

יובל וגנר, מייסד ונשיא העמותה, בוגר תואר ראשון במינהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל, הכיר בצורך לייסד גוף שיפעל ליצירת נגישות לאנשים עם מוגבלויות בישראל מתוך ההתמודדות האישית שלו. "בתור טייס צעיר בחיל האוויר הייתי מעורב בתאונת אימונים ממנה יצאתי בחיים בדרך נס, אבל נותרתי משותק מהצוואר ומטה", הוא מספר, "מהר מאוד הגעתי לתובנה שמדינת ישראל אינה נגישה לאנשים עם מוגבלויות, ומתוך המסקנה המייאשת הזו שלחתי מכתב למי שהיה אז נשיא המדינה - עזר ויצמן ז"ל".

המכתב נשלח לבית הנשיא ביום רביעי, וכבר ביום שישי קיבל וגנר טלפון ממנכ"ל בית הנשיא, שאמר שהנשיא רוצה לדבר איתו על הבעיות שהעלה במכתבו. "עזר שאל אותי על התאונה, וגם ביקש להבין מה הכוונה בנגישות - כי זו מילה שלא היתה קיימת אז בלקסיקון", מספר וגנר, "בתום השיחה הוא הביע את התנצלותו בשם המדינה שלא קידמה נושא חשוב זה לאנשים עם מוגבלויות, וביקש ממני להקים עמותה שתהפוך את ישראל לנגישה ומשלבת, לה הבטיח לסייע ואותה השיק מאוחר יותר, באירוע מיוחד בבית הנשיא".

וגנר, במקביל לתפקידיו בצבא, החל בהקמת העמותה. לצורך כך הוא גיבש צוות המורכב מחברים שחלקם למדו איתו במכללה, שהגיעו ממגזרים שונים - משפטים, שיווק, כספים וטכנולוגיה. הצוות גיבש את התכנית העסקית של העמותה כשהמטרה שעמדה מול עיניהם היתה - להקים עמותה חברתית הפועלת להשגת מטרותיה בסטנדרטים ושיטות ניהול עיסקיות. העמותה שהוקמה ב-1999 וציינה כבר 20 שנות פעילות בטקס חגיגי בבית הנשיא, מתנהלת עד היום בסטנדרטיים עסקיים הכוללים הגדרת חזון ומטרות, הצבת יעדים ומדידתם, שקיפות, חתירה ליעילות ולחיסכון. "הסטנדרטים הגבוהים שאנחנו מיישמים בניהול העמותה נרכשו הן במהלך התואר במכללה והן בשירות הצבאי שלי", אומר וגנר, "הלימודים, שהיו מאוד פרקטיים, נתנו כלים מדהימים לניהול בפועל של העמותה".

מודל עסקי שמטרתו קידום נושא חברתי

במהלך שנות פעילותה הגיעה עמותה להישגים רבים והצליחה לשנות את ההתנהלות במדינת ישראל בכל הנוגע לנגישות לאנשים עם מוגבלויות, לצד הגברת המודעות לנושא. "יש בישראל כ 30% אנשים עם מוגבלויות שונות בחברה, מצעירים ועד קשישים", אומר וגנר, "חלקם נולדו עם המוגבלות, חלקם הפכו למוגבלים בעקבות מחלה או תאונה, ואחרים הפכו למוגבלים כשהגיעו לגיל זקנה. לאורך כל השנים המטרה שלנו היתה אחת - לשפר את חייהם של האנשים האלו - לאפשר להם לעבוד, לטייל, ללמוד, לצרוך ועוד" כל זאת למרות ועל אף מוגבלותם.

אחד ההישגים החשובים של העמותה היה השקת "אות נגישות ישראל", הניתן לארגונים ועסקים הפועלים לקידום הנגישות. "ההצלחה של האות, העובדה שעסקים רבים מעוניינים לקבל אותו ופועלים בהתאם, נובעת מכך שידענו לדבר עסקית עם מנהלים. ידענו להסביר להם מדוע חשוב מבחינה עסקית להפוך את העסק שלהם לנגיש - כי בכך הוא פונה ליותר לקוחות ומרוויח יותר, בכך הוא יותר חברתי, ובכך הוא נמנע מתביעות ייצוגיות". על המודל הזה - מודל עסקי שמטרתו קידום נושא חברתי - קיבל וגנר את פרס היזם הצעיר בפורום הכלכלי העולמי.

וגנר, שזוכר לטובה את הירתמות המכללה לכל צרכיו הייחודים בתקופת לימודיו, משתף עמה פעולה עד היום בכובעו כנשיא העמותה, במסגרת פעילויות שונות שמקדמת המכללה להגברת הנגישות בקמפוס. לסטודנטים ובוגרים של המכללה הוא קורא לרתום את יכולותיהם והכישורים שרכשו במהלך לימודיהם על מנת לקדם מיזמים חשובים ברמה החברתית: "זו אחריות שיש לכל אחד ואחת מאיתנו", הוא מסכם.

מעוניינים לקחת חלק בקידום הפיכת ישראל לנגישה? כתבו ליובל, הוא מצפה לשמוע מכם - Yuval@aisrael.org
הרשמו לניוזלייטר של העמותה - לחצו כאן להרשמה זריזה
עשו לעמותה לייק בפייסבוק - לייק
לאתר נגישות ישראל - לחצו כאן